Artrita: alimente recomandate, de evitat si suplimente pentru artrita

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Multe boli, inclusiv artrita, sunt cauzate de inflamatia cronica de grad scazut. Acum este larg acceptat ca unele alimente cresc inflamatia, in timp ce altele o reduc. Alimente precum uleiul de masline extravirgin, uleiul de cocos si pestele gras sunt dovedit stiintific ca reduc inflamatia si imbunatatesc simptomele artritei. Studiile medicale au aratat, de asemenea, ca suplimentele precum glucozamina si condroitina pot fi eficiente in tratarea osteoartritei.

In acest articol voi acoperi suplimente pentru artrita si alimentatia despre care s- a dovedit stiintific ca imbunatatesc simptomele osteoartritei (OA) si artritei reumatoide (RA). La sfarsitul articolului voi aborda legatura dintre vitamina D si artrita reumatoida (RA).

Tipuri de artrita

Este important sa se faca distinctia intre cele doua tipuri de artrita :

Au simptome similare si ambele afecteaza articulatiile, dar originile sunt diferite.

In timp ce OA este de obicei o afectiune legata de varsta, cauzata de uzura articulatiilor, RA se dezvolta in orice moment in viata si este considerata o afectiune auto-imuna.

Osteoartrita: noi descoperiri medicale

In mod traditional, OA a fost considerata un tip de artrita neinflamatoare. Cu toate acestea, noile descoperiri stiintifice sugereaza ca, in ambele cazuri, inflamatia de grad scazut este un factor major al degenerarii articulare in curs de desfasurare si ca diferenta ar putea sa nu fie atat de mare pe cat se credea candva. Prin urmare, recomandarile de dieta descrise mai jos se pot referi adesea la ambele tipuri de artrita.

Inainte de a implementa orice modificari (drastice) ale dietei, discutati cu echipa medicul.

Artrita si dieta: conexiune (pe baza studiilor medicale)

Un studiu medical a constatat ca aproape un sfert dintre persoanele cu poliartrita reumatoida (AR) au raportat ca dieta a avut un efect asupra simptomelor lor.

Pentru a combate simptomele artritei, se recomanda, in general, sa consumati o dieta echilibrata, sa mentineti o greutate corporala sanatoasa si sa va reduceti nivelul de stres.
Potrivit Arthritis Research UK, unele studii arata ca persoanele care mananca multa carne rosie au mai multe sanse de a dezvolta inflamatie articulara.

Un studiu medical a sugerat, de asemenea, ca dietele vegetariene si vegane pot reduce riscul de artrita reumatoida. Daca urmati astfel de diete, trebuie doar sa va asigurati ca oferiti organismului o cantitate suficienta de nutrienti din surse vegetale.

Cele mai frecvente deficiente nutritionale la vegetarieni si vegani includ:

  • Calciu
  • Seleniu
  • Vitamina
  • Vitamina D 

Daca credeti ca s-ar putea sa nu obtineti suficient din acesti nutrienti cu dieta zilnica, luati in considerare un supliment de buna calitate.

Alimente de mancat pentru a combate artrita (pe baza unor studii stiintifice)

1. Peste bogat in acizi grasi omega-3

Cercetarile sugereaza ca consumul de acizi grasi omega-3 previne inflamatia.

analiza medicala a 20 de studii randomizate controlate a raportat ca acizii grasi omega-3 au unele beneficii in tratamentul RA. Raportul stiintific a adaugat, de asemenea, ca simptomele s-au agravat la pacientii cu RA care au intrerupt suplimentele cu ulei de peste.

Acizii grasi Omega 3 sunt usor disponibili in pestele gras , somonul fiind primul exemplu. De fapt, toti pestii contin omega-3, asa ca nu trebuie sa va limitati. Cele mai mari doze , totusi, sunt disponibile in somon, sardine, hamsii si hering. De exemplu, o portie de 3 uncii de somon va ofera 2 grame din acesti acizi grasi omega 3 sanatosi.

Am mentionat deja beneficiile pentru sanatate ale omega 3 si faptul ca consumul de peste gras poate reduce riscul de cancer de san . Citeste si Omega 3 – Beneficii pentru sanatate si efecte secundare

Sursele vegetale de omega-3 nu sunt la fel de bune

Din pacate pentru vegetarieni si vegani, sursele vegetale de omega-3, cum ar fi semintele de in si nucile, nu contin un spectru complet de acizi grasi esentiali. Contin doar ALA (acid alfa-linolenic).

Organismul trebuie sa transforme versiunea cu lant scurt (ALA) intr-o versiune cu lant lung (EPA si DHA) pentru a o folosi, totusi unele studii indica faptul ca conversia ALA in DHA si EPA este relativ mica.

Raportul omega-6 la omega-3

Dieta moderna contine prea mult omega-6 si nu destui acizi grasi omega-3.

Dezechilibrul in sine este adesea o cauza a inflamatiei si trebuie abordat prin cresterea aportului de omega-3 si reducerea omega-6. Un studiu stiintific a mentionat ca raportul ridicat de omega 6 si omega 3 poate avea efecte negative asupra sanatatii. Acelasi studiu adauga ca acizii grasi omega 6 pot fi legati de inflamatie.

Acizii grasi Omega-6 sunt prezenti in uleiurile vegetale, asa ca sunt adesea consumati cu abundenta de produse prajite si procesate pe care le consumam in aceste zile.

Cel mai bun pariu pentru a face lucrurile corect este sa cresti consumul de peste si sa folosesti uleiuri cu continut scazut de omega-6, cum ar fi uleiul de cocos si uleiul de masline.

2. Ulei de masline extravirgin

Dupa cum am mentionat mai sus, uleiul de masline reduce aportul de omega-6 si este o parte vitala a dietei mediteraneene, care a fost legata de reducerea simptomelor RA.

Studiile au aratat ca un compus din uleiul de masline inhiba productia de substante chimice care provoaca inflamatie, ceea ce este foarte asemanator cu mecanismul medicamentelor antiinflamatoare farmaceutice. 

3. Fructe si legume bogate in antioxidanti

Consumul de alimente care contin o multime de antioxidanti este o alta modalitate de a reduce inflamatia. Nutritionistii recomanda adesea sa mananci alimente colorate – motivul pentru care nu este estetic, ci legat de sanatate. Fructele si legumele stralucitoare isi obtin culorile curcubeului din flavonoide si carotenoide, care sunt antioxidanti puternici. 

Fructe si legume bogate in antioxidanti:

  • Brocoli
  • Spanac
  • Cartofi dulci
  • Suc de fructe
  • Morcovi
  • rosii
  • Pepeni
  • Papaya
  • Strugurii
  • Fructe de padure

4. Cerealele integrale

Potrivit American Journal of Clinical Nutrition , cerealele integrale reduc markerii inflamatori din organism si previn in acest fel exacerbarea artritei.

Dar glutenul si artrita?

In urma intrebarilor de la cititorii care sunt ingrijorati de o legatura intre gluten si simptomele agravate ale artritei – Arthritis Foundation a scris un articol despre „Conexiunea dintre gluten si artrita” in care recomandarea actuala este de a evita glutenul daca aveti sensibilitate la gluten sau boala celiaca, dar nu exista o recomandare generala de a evita glutenul daca suferiti de artrita dar nu suferiti de sensibilitate la gluten sau boala celiaca.

In timp ce cercetarea inca dezbate acest punct, retineti ca nu toate cerealele integrale contin gluten (cum ar fi amarant, hrisca, mei, quinoa, ovaz, orez brun si violet si sorg) si le puteti include in continuare in dieta dumneavoastra.

5. Ghimbir

Ghimbirul a fost numarat printre remediile naturale antiinflamatoare. Rezultatele studiului nu au fost uniforme, dar, potrivit unor rapoarte , radacina ar trebui sa actioneze intr-un mod medicinal si sa reduca inflamatia .

Ghimbirul este, de asemenea, unul dintre ingredientele din smoothie-uri antiinflamatore si din ceaiul de ghimbir cu turmeric antiinflamator.

6. Turmeric (curcumina)

Am scris in trecut despre beneficiile uimitoare ale turmericului pentru sanatate . Curcumina, componenta care ii confera turmericului culoarea aurie si numeroasele sale beneficii pentru sanatate, a fost bine studiata de-a lungul anilor. Functioneaza ca un puternic antioxidant si are proprietati antiinflamatorii si antiseptice.

Un studiu stiintific a concluzionat ca curcumina incetineste semnificativ progresia bolii OA.

analiza medicala a studiilor recomanda utilizarea curcuminei pentru multe forme de artrita si, eventual, alte afectiuni inflamatorii.

Turmericul este folosit in medicina traditionala chineza (MTC) si medicina indiana ayurvedica pentru a trata artrita. Se sustine ca turmericul reduce durerile articulare, inflamatia si rigiditatea cauzate de artrita.

Lectura suplimentara: De ce este atat de sanatos curcuma – 10 beneficii ale curcumei pentru sanatate

7. Vitamina C

Vitamina C functioneaza si ca antioxidant si s-a dovedit ca reduce riscul de a dezvolta RA. Sursele bune de vitamina C includ:

  • ardei gras
  • Portocale
  • Mango
  • Capsune
  • Kiwi
  • Broccoli

8. Uleiul de nuca de cocos poate reduce inflamatia

Se stie ca uleiul de nuca de cocos are proprietati antiinflamatorii , iar Arthritis Foundation a recunoscut acest lucru pe site-ul lor .

Intr-un studiu publicat in International Immunopharmacology , cercetatorii au extras antioxidanti unici uleiului de cocos virgin si i-au injectat in sobolani cu artrita indusa. Ei au descoperit ca antioxidantii unici din uleiul de cocos au redus inflamatia asociata cu artrita mai eficient decat medicamentele farmaceutice actuale.

Puteti consuma ulei de cocos virgin cu moderatie, pana la 2 linguri pe zi pentru un adult. Cu toate acestea, nu incepeti imediat de la 2 linguri pe zi, deoarece va poate provoca scaune moi si greata care pot aparea atunci cand consumati o cantitate mare de ulei de cocos. Incepeti de la 1 lingurita pe zi si cresteti-o treptat pana la 2 linguri pe zi timp de 1 sau 2 saptamani.

Alimente de evitat daca aveti artrita (pe baza studiilor medicale)

  1. Zahar – consumul de zahar nu va ofera altceva decat calorii goale si va creste nivelul de glucoza. Acest lucru are un impact negativ asupra dezvoltarii inflamatiei si asupra sanatatii generale. Un studiu medical a constatat ca consumul regulat de bautura indulcita cu zahar este asociat cu risc crescut de PR la femei.
  2. Grasimi trans – aceste grasimi sunt cele mai frecvente in alimentele procesate, iar consumul lor ar putea provoca inflamatii . Incercati sa evitati pe cat posibil alimentele procesate.
  3. Carne rosie – consumul excesiv de carne rosie a fost legat de reactii inflamatorii.
  4. Sare si sodiu – consumati adesea sare fara sa va dati seama – sunt prezente in alimentele procesate pe care multor oameni le place sa manance. Exagerarea cu sare poate creste tensiunea arteriala – un alt factor de risc pentru multe boli cronice. O revizuire a studiilor medicale a constatat ca „Aportul ridicat de sodiu poate fi asociat cu un diagnostic de artrita reumatoida”.

Suplimente pentru artrita

Glucozamina poate fi eficienta pentru tratarea durerilor articulare

Glucozamina reduce simptomele durerii, umflarea si rigiditatea articulatiilor. Este sintetizat in mod natural in corpul nostru si prezent in tesuturile noastre conjunctive, cum ar fi cartilajul din genunchi. Pe masura ce inaintam in varsta, pierdem cantitatea de aceasta substanta din corpul nostru, ceea ce duce la subtierea cartilajului si care ar putea evolua spre osteoartrita.

Glucozamina nu poate regenera cartilajul, dar poate preveni pierderea ulterioara si poate opri progresia artritei. Partea buna este ca nu are efecte secundare grave.

Un studiu stiintific la adulti cu osteoartrita a constatat ca administrarea a 1.500 mg de glucozamina zilnic timp de o jumatate de an a redus durerea si a imbunatatit functia mai mult decat un placebo.

Alte doua studii stiintifice, au aratat ca administrarea a 1.500 mg de sulfat de glucozamina zilnic timp de trei ani a imbunatatit simptomele osteoartritei. Unul dintre studii a concluzionat ca: „Tratamentul pe termen lung cu sulfat de glucozamina a intarziat progresia osteoartritei genunchiului”. Alt studiu a ajuns la concluzia ca administrarea glucozamina poate fi bun pentru tratarea simptomelor de osteoartrita.

Condroitina

Condroitina este un alt element de constructie al tesutului conjunctiv din corpul nostru. Rolul sau este de a stimula celulele cartilajului si, prin urmare, functioneaza bine cu glucozamina pentru a imbunatati regenerarea si recuperarea tesuturilor.

Este recomandat sa luati condroitina impreuna cu glucozamina, deoarece luarea acestor doua substante singura nu pare sa faca prea mult. Efectul de a lua glucozamina si condroitina dureaza aproximativ 8-12 saptamani pana cand vezi rezultate. Doza recomandata este de 1.500 mg de sulfat de glucozamina pe zi in doze divizate si 800-1.500 mg de sulfat de condroitin. Daca sunteti alergic la sulfat, utilizati versiunea clorhidrat.

revizuire a studiilor medicale a concluzionat ca condroitina (singura sau in combinatie cu glucozamina) poate ameliora durerea la persoanele cu osteoartrita.

Ulei de nuci de shea

Uleiul de nuci de shea are componente naturale din plante care sunt antiinflamatorii. Un studiu recent a constatat ca consumul de ulei de nuci de shea scade semnificativ inflamatia si degenerarea cartilajului. Luati conform instructiunilor din eticheta.

Un studiu medical a constatat ca uleiul de nuca de shea poate ameliora simptomele osteoartritei genunchiului si poate imbunatati controlul muscular al genunchiului.

Capsule de sofran

Beneficiile sofranelului sunt relativ noi in Occident, dar aceasta planta are o traditie veche de secole de utilizare medicinala in Asia.

Un studiu medical a mentionat ca sofranul este folosit pentru a trata artrita si are proprietati care reduc durerea si inflamatia.

MSM

MSM (metilsulfonilmetan) este un compus de sulf care se gaseste in mod natural in fructe si legume proaspete, lapte, peste si cereale. Este comercializat ca supliment alimentar pentru durerea si inflamatia asociate cu osteoartrita. Doza recomandata este de 1.000 pana la 4.000 mg pe zi.

Beneficiile MSM se bazeaza pe marturii, dar putine date stiintifice valide. Desi exista un mare interes in utilizarea MSM pentru a trata o varietate de afectiuni, inclusiv artrita, sunt necesare mai multe cercetari pentru a determina beneficiile si riscurile acesteia.

Deficitul de vitamina D si artrita reumatoida

Vitamina D este importanta pentru o sanatate generala buna si joaca un rol important in a ne asigura ca muschii, inima, plamanii si creierul functioneaza bine. Corpul nostru isi poate produce propria vitamina D din lumina soarelui.

Deficienta de vitamina D este mai frecventa decat ati putea crede. De fapt,  The American Journal of Clinical Nutrition  a numit-o o problema la nivel mondial, care este recunoscuta ca o pandemie. 

S-a descoperit ca persoanele care au niveluri mai ridicate de vitamina D in corpul lor au o incidenta mai mica de boli de inima, depresie, obezitate si anumite forme de cancer.

Legatura dintre vitamina D si artrita reumatoida (conform stiintei)

Studiu medical #1: deficitul de vitamina D este legat de artrita reumatoida

Un studiu publicat in revista medicala Endocrinology and Metabolism a constatat ca nivelurile de vitamina D sunt asociate semnificativ cu activitatea bolii, nivelurile de citokine inflamatorii (proteine ​​mici) si pierderea osoasa la pacientii cu poliartrita reumatoida.

Potrivit studiului, „se pare ca deficitul de vitamina D este foarte raspandit la pacientii cu poliartrita reumatoida si ca deficienta de vitamina D poate fi legata de severitatea bolii in artrita reumatoida”.

Oamenii de stiinta, medicii si cercetatorii nu au un raspuns definitiv cu privire la motivul pentru care vitamina D joaca un rol important in organism (cu exceptia faptului ca ajuta la metabolismul calciului). Dar ei stiu ca studiile care au fost facute sugereaza cu tarie ca este mai bine sa nu-l lasati prea jos in corpul dumneavoastra, mai ales daca suferiti de artrita reumatoida.

Studiu medical #2: nivelurile scazute de vitamina D pot creste riscul de artrita reumatoida

Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din Boston si publicat in revista Environmental Health Perspectives a dus legatura dintre nivelurile scazute de vitamina D si nivelurile crescute ale activitatii artritei reumatoide cu un pas mai departe.

Am mentionat ca vitamina D este produsa in mod natural de corpul nostru atunci cand razele UV ale soarelui stralucesc asupra pielii noastre, asa ca ar fi logic ca oamenii care traiesc in clima mai calda sa primeasca mai mult soare si sa aiba mai multa vitamina D produsa de corpul lor in mod natural.

Cercetatorii de la Universitatea din Boston au concluzionat ca procentul de persoane care au raportat simptome de artrita reumatoida in partea de nord-est a SUA, unde sunt mai putin expuse la soare decat in ​​alte parti ale tarii, a fost mult mai mare decat acele procente de oameni care a trait in asa-numitele „locuri cu soare”.

Cercetatorul principal, Dr. Verónica Vieira, MS, a concluzionat: „Femeile din state precum Vermont, New Hampshire si Southern Maine au fost mai predispuse sa raporteze ca au fost diagnosticate cu artrita reumatoida”.

Exista un risc mai mare in latitudinile nordice si acest lucru ar putea fi legat de faptul ca exista mai putin soare in aceste zone, ceea ce duce la o deficienta de vitamina D .

Cum sa-ti cresti nivelul de vitamina D

Daca suferiti de artrita, atunci urmatoarea intrebare logica este cum cresteti nivelul de vitamina D din organism?

1. Stai la soare

Primul raspuns la aceasta intrebare ar fi sa obtineti mai mult soare. O persoana caucaziana la pranz poate obtine toata vitamina D de care organismul are nevoie intr-o zi, in mai putin timp decat este nevoie pentru ca pielea sa devina roz. De asemenea, se stie ca persoanele cu pielea mai inchisa la culoare au mai multe probleme cu absorbtia razelor solare si, ulterior, sa produca vitamina D. Ca sa nu mai vorbim ca prea mult soare iti poate rida pielea prematur si poate provoca cancer de piele.

Cu cat expuneti mai multa piele, cu atat corpul dumneavoastra produce mai multa vitamina D. Amintiti-va ca s-ar putea sa nu doriti sa le dezgoliti pe toate, deoarece exista unele pete pe corp care se vor arde usor, deoarece nu sunt obisnuite cu expunerea.

Acest lucru nu este atat de dificil daca locuiti intr-un climat mai cald, dar daca locuiti intr-un loc care nu are mult soare, asa cum a sugerat al doilea studiu, atunci acest lucru s-ar putea sa nu fie posibil.

2. Consumati alimente care sunt in mod natural bogate in vitamina D

Daca nu traiesti intr-un climat cald, ce faci?

Urmatorul lucru de incercat este sa adaugi alimente bogate in vitamina D in dieta ta. Doza zilnica recomandata de vitamina D este de 400 – 600 UI pe zi, dar unii nutritionisti considera ca sunt necesare pana la 4000 de unitati pe zi pentru pacientii care sufera de artrita reumatoida. Dar asigurati-va ca va consultati mai intai cu medicul dumneavoastra.

3. Luati suplimente de vitamina D

Daca toate celelalte nu reusesc, atunci luati un supliment la farmacie. Majoritatea capsulelor zilnice de vitamine contin doza recomandata de vitamina D pentru o zi. Exista, de asemenea, suplimente care contin si doze mult mai mari de vitamina D.

Intrebati medicul dumneavoastra despre acestea inainte de a le lua pentru a vedea daca sunt sigure pentru utilizare.

Daca suferiti de artrita reumatoida, acest nivel scazut de vitamina D si conexiunea cu artrita merita cu siguranta sa fiti supravegheat. Milioane de oameni din intreaga lume sufera de artrita reumatoida si cu siguranta vor exista rezultate noi ale studiilor in viitorul apropiat.

Iata cateva sugestii:

  • Ulei de ficat de cod
  • Peste gras (somon, ton)
  • Ciuperci Portobello
  • Oua fierte tari
(Visited 579 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *