Paralizia in somn: De ce ne trezim uneori, dar nu ne putem misca

  •  
  • 1
  •  
  •  

Pentru majoritatea dintre noi, somnul este un prieten binevenit la sfarsitul unei zile grele. Dormitoarele noastre sunt un loc de sanctuar in care putem aluneca pe cearsafurile noastre confortabile si, in cele din urma, sa indepartam grijile si stresurile care ne asalta in timpul orelor de veghe si doar.

Revista, Sleep Medical Reviews , a publicat o recenzie medicala despre paralizia in somn, care a combinat 35 de studii cu peste 36.000 de participanti. Conform analizei studiilor stiintifice, 7,6% din populatia generala sufera de paralizie in timpul somnului. Cu toate acestea, 28,3% dintre studenti si 31,9% dintre pacientii psihiatrici au prezentat cel putin un episod de paralizie in somn.

Ce este paralizia in somn

Persoanele care sufera de paralizie in timpul somnului se trezesc din somn total paralizate si pot ramane complet imobile cateva minute, in timp ce, in mod obiectiv vorbind, este un timp scurt; poate parea o eternitate in intunericul noptii.

In timpul unui episod, senzatia de paralizie este atat de completa incat oamenii chiar simt ca sunt incapabili sa respire (aceasta este doar o senzatie, cei care sufera continua sa respire pe tot parcursul unui atac).

De parca acest lucru nu ar fi fost suficient de inspaimantator, multi suferinzi simt ca exista o prezenta malefica in camera cu ei. Pentru unii va fi o umbra in periferia vederii lor, pentru altii prezenta va sta pe pieptul lor.

Istorie paralizia in somn

Paralizia in timp ce dormi a fost cu noi de cand am avut cultura umana, desi in anii trecuti atacurile erau explicate in mod obisnuit ca vizite ale diavolului sau ale demonilor.

Prima descriere cunoscuta a unui atac scris este din 2400 i.Hr., cand s-a spus ca tatal lui Gilgamesh era un „lilu” sau demon de noapte si subiectul a fost inapoiat de multe ori atat in ​​arta, cat si in sculptura.

Se credea ca femeile suferinde au fost vizitate de un incubus, un demon sexual care statea pe piept si le seducea in timp ce barbatii erau victimele echivalentului feminin – succubae.

Cei care sufereau de aceste atacuri erau deseori exorcizati pentru a-i scapa de demoni.

Exista echivalenti culturali la acesti demoni in toate culturile, de la Zanzibar la Brazilia, care arata ca paralizia in somn este un fenomen la nivel mondial. Se crede ca persoanele care au raportat ca au fost rapite de extraterestri ar fi putut, in schimb, sa fi experimentat un atac de paralizie a somnului.

Paralizia in somn este periculoasa?

Atacurile de paralizie a somnului, desi sunt neplacute, nu sunt periculoase in sine.

Multi suferinzi vor avea doar unul sau doua atacuri de-a lungul vietii, dar pentru unii pot fi un eveniment obisnuit extrem de neplacut.

Cauze paralizie in somn

Paralizia recurenta a somnului este mai frecventa la persoanele care sufera de narcolepsie (o tulburare care provoaca somnolenta excesiva in timpul orelor de veghe, bolnavii pot adormi brusc si fara avertisment in orice moment) si persoanele care sufera de apnee in somn (unde palatul moale si limba colaps in timpul somnului care obstructioneaza caile respiratorii). De asemenea, ar trebui sa cititi si Apneea de somn – Aceste 3 simptome sa nu le ignorati .

Cu toate acestea, acestea nu sunt singurele cauze ale atacurilor de paralizie in timpul somnului care pot aparea si dupa un eveniment traumatic din viata sau cand cineva sufera de depresie sau anxietate.

Se pare, de asemenea, ca exista un anumit nivel de susceptibilitate genetica, asa ca, daca o persoana sufera de paralizie in timpul somnului sau dormitului, altele din aceeasi familie sunt mai susceptibile. Aproximativ 7-8% din toate persoanele sufera de paralizie in somn (desi acest lucru poate creste pana la 30% din persoanele carora le este diagnosticata anxietatea, narcolepsia sau alti factori de risc).

Motive

Desi stim ca anumite lucruri, cum ar fi narcolepsia, pot face pe cineva mai susceptibil de a suferi un atac de paralizie in somn, inca nu stim de ce se intampla.

Somnul nostru este loc in cicluri , unul dintre aceste cicluri, cunoscut sub numele de somn cu miscare rapida a ochilor (REM) este momentul in care majoritatea viselor noastre vor avea loc.

In acest timp, marea majoritate a muschilor din corpul nostru sunt paralizati pentru a ne impiedica sa ne ranim prin actionarea miscarilor din visele noastre. Uneori, bineinteles, nu functioneaza asa cum ar trebui si vedeti oameni batand sau chiar somnambulism.

Este posibil ca o defectiune a acestui proces sa fie, de asemenea, responsabila pentru provocarea paraliziei somnului, deoarece paralizia REM continua dupa oprirea procesului REM. Deci, in timp ce la mersul cu somnul corpul se trezeste, dar mintea ramane adormita, in incidentele de paralizie a somnului mintea se trezeste, dar corpul ramane adormit.

Nu se stie de ce unii care sufera halucineaza o prezenta malefica in camera cu ei.

In timpul atacurilor de paralizie a somnului, creierul este hiper constient si are mai multe sanse sa perceapa orice vedere sau sunet extern ca o amenintare. Unii cercetatori considera ca prezenta poate fi modul creierului de a interpreta si de a da sens semnalelor pe care le primeste. Cei cu o indoiala religioasa ar putea halucina diavolul, altii pot fi conditionati cultural sa halucineze extraterestrii sau spargatorii.

Cum se previne paralizia de somn

Deci, ce poti face daca incepi sa suferi de paralizie a somnului? Daca atacul este o data liber, atunci probabil ca nu trebuie sa faceti nimic. Cu toate acestea, daca se intampla din nou, merita sa luati unele masuri pentru a reduce probabilitatea ca acest lucru sa se intample din nou.

Ar trebui sa incercati sa va asigurati ca aveti o rutina buna de somn. Du-te la culcare la o ora similara in fiecare seara si asigura-te ca dormi suficient pentru a te asigura ca esti odihnit. Acest lucru va va ajuta, de asemenea, sa evitati celelalte pericole ale privarii de somn.

Incercati sa nu va stimulati in stare de veghe evitand jocurile electronice si nu va verificati e-mailul in pat .

De asemenea, trebuie sa evitati orice mancare sau bautura stimulanta, cum ar fi alcoolul, nicotina sau cofeina, inainte de culcare. Acest lucru ar trebui sa fie cu cel putin 2-3 ore inainte de culcare si sa evite orice cafea dupa pranz.

Evitati sa dormiti pe spate . Cercetarile au aratat ca episoadele de paralizie a somnului sunt mult mai frecvente la persoanele care dorm pe spate (in decubit dorsal).

Daca inca va confruntati cu crize de paralizie a somnului, chiar si dupa toate aceste precautii, ar trebui sa luati in considerare discutia cu medicul dumneavoastra, astfel incat sa poata efectua teste pentru a verifica narcolepsie, apnee in somn sau o alta cauza, cum ar fi depresia.

Ce trebuie sa faceti in timpul unei paraliziei in somn

Primul atac de paralizie poate fi extrem de inspaimantator si, desigur, suparator. Cu toate acestea, daca suferiti de atacuri repetate, exista strategii pe care le puteti invata pentru a ajuta la gestionarea fricii.

In primul rand, invata o mantra pe care sa o repeti pentru a-ti ajuta la mintea – repetarea „acest lucru nu este real, este un vis” poate ajuta la gestionarea fricii.

In al doilea rand, concentrati-va pe incercarea de a va deplasa o parte a corpului – vizati ceva foarte mic, cum ar fi un deget sau un deget de la picior. Miscarea unei parti a corpului dvs. va sparge paralizia si actul de concentrare va va ajuta sa va simtiti mai stapan pe situatie si, prin urmare, mai putina frica.

(Visited 402 times, 1 visits today)
  •  
  • 1
  •  
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *