Boala ficatului gras – Ce sa mananci daca ai ficatul gras

  • 2.1K
  • 2
  •  
  •  

Corpul stocheaza grasimi in multe zone pentru energie si izolarea corpului. Ficatul este format partial din grasimi. Cu toate acestea, daca continutul de grasime din ficat este prea mare, acesta poate fi un semn ca ai boala ficatului gras. Modificarile dietetice reprezinta tratamentul de prima linie pentru aceasta afectiune hepatica.

Exista doua tipuri de boli hepatice grase: boala ficatului gras alcoolica si boala ficatului gras non-alcoolic. Sarcina poate provoca si boli ale ficatului gras.

Boala hepatica grasa dauneaza ficatului, impiedicandu-l sa elimine toxinele si sa produca bila pentru sistemul digestiv. Atunci cand ficatul nu poate indeplini aceste sarcini in mod eficient, aceasta pune o persoana in pericol de a dezvolta alte probleme in intregul corp.

Modificarile dietetice si exercitiile fizice regulate sunt modalitati cheie de a gestiona boala hepatica grsa. Cu toate acestea, este posibil ca unii oameni sa fie nevoiti mearga la medic pentru un tratament suplimentar.

In acest articol, va recomandam ce alimente sa includeti in dieta pentru boala hepatica grasa, precum si alimente de evitat.

Daca vreti sa cititi mai multe informatii despre boala ficatului gras dati click pe link Boala ficatului gras (Steatoza hepatica): semne, simptome si cum sa o previi

Alimente premise pentru boala hepatica grasa

Usturoiul poate ajuta la reducerea grasimilor corporale la persoanele cu boala hepatica grasa.

O dieta pentru ficat gras ar trebui sa includa o mare varietate de alimente.

Reducerea aportului de calorii si consumul de fibre, alimentele naturale reprezinta un bun punct de plecare. Mancarea alimentelor care contin carbohidrati, fibre si proteine complexe poate furniza energie sustinuta si poate promova satietatea.

Alimentele care reduc inflamatia sau ajuta organismul sa-si repare celulele sunt la fel de importante.

Unii oameni aleg sa urmeze planuri de dieta specifice, cum ar fi o dieta pe baza de plante sau dieta mediteraneana. Un dietetician poate ajuta adesea persoana sa creeze un plan de dieta personalizat adecvat gusturilor, simptomelor si starii sale de sanatate.

In plus fata de aceste orientari de baza, unele alimente specifice pot fi utile in special pentru persoanele cu boala hepatica grasa. Aceste alimente includ:

Usturoi

Usturoiul este o baza in multe diete si poate oferi beneficii persoanelor cu ficat gras. Un studiu din 2016 in Advanced Biomedical Research a descoperit ca suplimentele cu usturoi par sa ajute la reducerea greutatii corporale si a grasimilor la cei care au boli hepatice grase.

Acizi grasi omega-3

O revizuire din 2016 a cercetarilor actuale sugereaza ca consumul de acizi grasi omega-3 imbunatateste nivelul de grasime hepatica si nivelul de colesterol lipoprotein de inalta densitate (HDL) la persoanele cu boala hepatica grasa nonalcoolica. Daca vreti mai multe informatii despre omega 3 dati click pe acest articol Omega 3 – Beneficii pentru sanatate si efecte secundare

Desi sunt necesare mai multe cercetari pentru a confirma aceasta constatare, consumul de alimente bogate in acizi grasi omega-3 poate ajuta la scaderea grasimilor hepatice. Aceste alimente includ:

  • somon
  • sardine
  • nuci
  • seminte de in

Cafea

A bea cafea este un ritual de dimineata pentru multi oameni. Cu toate acestea, poate oferi beneficii dincolo de o explozie de energie pentru persoanele cu boala hepatica grasa.

Un studiu realizat in anul 2019 a descoperit ca cafeaua decafeinizata a redus leziunile hepatice si inflamatia la soarecii care au mancat o dieta care contine niveluri ridicate de grasimi, fructoza si colesterol.

Un alt studiu efectuat la soareci din acelasi an a aratat rezultate similare. Cercetatorii au descoperit ca cafeaua a redus cantitatea de grasime acumulata in fecarele soarecilor si a imbunatatit modul in care organismele lor metabolizau energia.

Broccoli

Consumul unei varietati de legume este utila pentru persoanele cu ficat gras. Cu toate acestea, broccoli este o leguma pe care persoana cu afectiuni hepatice trebui sa o ia in serios in considerare, inclusiv in dieta.

Un studiu efectuat in anul 2016 in The Journal of Nutrition a descoperit ca consumul pe termen lung de broccoli a contribuit la prevenirea acumularii de grasime in ficat.

Cercetatorii mai trebuie sa efectueze studii suplimentare la oameni. Cu toate acestea, cercetarile timpurii privind efectul consumului de broccoli asupra dezvoltarii bolilor hepatice grase arata promitatoare.

Ceai verde

Utilizarea ceaiului in scopuri medicinale este o practica de mii de ani.

O revizuire din 2015 sugereaza ca ceaiul verde poate ajuta la scaderea nivelului de grasime din sange si din tot corpul. Unul dintre studiile incluse a raportat un nivel redus de grasime la ficat la persoanele care au consumat 5-10 cani de ceai verde pe zi.

Ceaiul verde furnizeaza mai multi antioxidanti, cum ar fi catechinele, care pot ajuta la imbunatatirea ficatului gras.

Nuci

In timp ce toate nucile sunt un plus excelent la orice plan de dieta, nucile sunt deosebit de bogate in acizi grasi omega-3 si pot oferi beneficii persoanelor cu boala hepatica grasa.

O revizuire din 2015 a constatat ca consumul de nuci imbunatateste functia hepatica la persoane cu boala ficatului gras nonalcoolic.

Proteine ​​din soia sau zer

O revizuire din 2019 in revista Nutrients a constatat ca atat soia, cat si proteinele din zer au redus acumularea de grasime in ficat.

Rezultatele unui studiu din revizuire au aratat ca grasimea hepatica a scazut cu 20% la femeile cu obezitate care au mancat 60 de grame de proteine ​​din zer in fiecare zi timp de 4 saptamani. Proteina de soia contine antioxidanti numiti izoflavone care ajuta la imbunatatirea sensibilitatii la insulina si la reducerea nivelului de grasimi din organism.

Alimente de evitat

Adaugarea alimentelor sanatoase la dieta este o modalitate de a gestiona bolile hepatice grase. Cu toate acestea, este la fel de important ca persoanele cu aceasta afectiune sa evite sau sa limiteze consumul de alte alimente.

Zahar si zaharuri adaugate

Zaharurile adaugate contribuie la un nivel ridicat de zahar din sange si pot creste grasimile din ficat.

Producatorii adesea adauga zahar la bomboane, inghetata si bauturi indulcite, cum ar fi bauturi cu fructe.

Zaharurile adaugate sunt de asemenea incluse in alimente prelucrate, produse coapte si chiar cafea si ceai cumparate din magazin. Evitarea altor zaharuri, cum ar fi fructoza si siropul de porumb, poate ajuta, de asemenea, la minimizarea grasimilor din ficat.

Alcool

Alcoolul este cea mai frecventa cauza pentru boala ficatului gras. Alcoolul afecteaza ficatul, contribuind la boala ficatului gras si la alte boli ale ficatului, cum ar fi ciroza.

O persoana cu fucat gras ar trebui sa-si reduca consumul de alcool sau sa-l elimine cu totul.

Cereale rafinate

Cerealele prelucrate si rafinate sunt prezente in painea alba, paste albe si orez alb. Producatorii au eliminat fibra din aceste boabe puternic procesate, care pot ridica glicemia in timp ce organismul le descompune.

Un studiu realizat in 2015 pe 73 de adulti cu boala hepatica grasa non-alcoolica a constatat ca cei care au consumat mai putine grau rafinat aveau un risc mai mic de sindrom metabolic – un grup de factori de risc care cresc probabilitatea de boli cardiace si accident vascular cerebral.

Oamenii pot inlocui cu usurinta graul rafinat cu cartofi, leguminoase sau alternative alternative de grau integral si cereale integrale.

Alimente prajite sau sarate

Prea multa mancare prajita sau sarata creste aportul caloric si riscul cresterii in greutate. Obezitatea este o cauza comuna a ficatului gras.

Adaugarea de mirodenii si ierburi suplimentare la o masa este o modalitate excelenta de a aromatiza alimentele fara a adauga sare. De asemenea, oamenii pot, de obicei, coace sau gati per aburi alimente in loc sa le prajeasca.

Carne

Un articol de revizuire din 2019 noteaza ca aportul de grasimi saturate creste cantitatea de grasime care se acumuleaza in jurul organelor, inclusiv ficatul. Carnea de vita, carnea de porc sunt cu continut ridicat de grasimi saturate, pe care persoana cu boala ficatului gras ar trebui sa incerce sa-l evite.

Carnea slaba, pestele, tofu sau tempeh fac inlocuitori potriviti. Cu toate acestea, pestele salbatic si gras poate fi cea mai buna alegere, deoarece acestia ofera si acizi grasi omega-3.

Modificarea stilului de viata

Sportul este important pentru toata lumea. Cu toate acestea, ofera beneficii suplimentare pentru persoanele cu boala ficatului gras. Mentinerea unei greutati corporale sanatoase cu exercitii fizice poate ajuta o persoana sa gestioneze si sa reduca simptomele.

Asociatia American Heart recomanda cel putin 30 de minute de exercitii moderate de cinci ori pe saptamana.

Sfaturile pentru a deveni mai activ includ:

  • intinderi in fiecare dimineata
  • mergand pe o banda de alergare in timp ce vizionati televizorul
  • mergand pe scari in loc de lift
  • gradinarit

Acestea sunt modalitati simple de a creste nivelul de activitate pe parcursul zilei, fara a fi necesar sa iti faci timp pentru un antrenament complet.

Cand sa mergi la medic sau nutritionist

Daca dieta si exercitiile fizice nu au efectul dorit asupra simptomelor de boala hepatica grasa, poate este timpul sa va adresati unui medic. Medicul poate efectua o analiza completa si poate prescrie medicamente sau poate recomanda un nutritionist pentru a ajuta sa creeze un plan de dieta.

Niciun medicament aprobat in prezent nu poate trata boala hepaticea grasea. Optiunile dietetice si de stil de viata, insa, pot imbunatati in mod semnificativ starea.

Cu sprijinul unui medic sau nutritionist, multe persoane constata ca pot slabi si pot gestiona comod boala hepatica grasa.

Resurse

https://www.alcohol.org/effects/fatty-liver-disease/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6313826/

http://jn.nutrition.org/content/146/3/542.full

https://openheart.bmj.com/content/4/2/e000631

https://medlineplus.gov/fattyliverdisease.html

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jhn.12323

https://www.wjgnet.com/1007-9327/full/v21/i37/10621.htm

https://www.hindawi.com/journals/grp/2016/1459790/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6470750/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4763563/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31037218

https://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@fc/documents/downloadable/ucm_448770.pdf

(Visited 10.083 times, 8 visits today)
  • 2.1K
  • 2
  •  
  •  

One thought on “Boala ficatului gras – Ce sa mananci daca ai ficatul gras

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *