Nutritie

13 alimente care sunt bune pentru ficat

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Alimentele care sunt bune pentru ficat tind sa fie mai bogate in vitamina C, vitamina E, omega-3, caroteni sau flavonoide. Exemplele comune includ anghinare, somon, nuci braziliene, usturoi si broccoli. Aceste alimente au actiune antioxidanta, antiinflamatoare si hepatoprotectoare care contribuie la functionarea optima a ficatului. Ele previn, de asemenea, acumularea de grasime in ficat. 

Aceste alimente pot fi incorporate in dieta ta de zi cu zi. De asemenea, este esential sa se asigure un aport adecvat de apa pentru a promova functionarea optima a ficatului. Ar trebui sa urmariti 1,5 pana la 2 L de apa pe zi. 

In mod ideal, ar trebui sa discutati despre dieta dvs. cu medicul de familie sau cu un dietetician inregistrat, care va poate ajuta sa dezvoltati un plan alimentar echilibrat care sa abordeze nevoile si obiectivele dumneavoastra de sanatate. 

Alimente bune pentru ficat

Unele alimente care promoveaza sanatatea optima a ficatului includ:

1. Anghinare

Anghinarea este bogata in antioxidanti, cum ar fi cinarina si silimarina, care ajuta la protejarea ficatului de daunele cauzate de radicalii liberi. Acesti antioxidanti cresc, de asemenea, productia de bila, reduc productia de colesterol si stimuleaza cresterea celulelor hepatice.

O modalitate excelenta de a consuma anghinare este prin forma de ceai. Puteti prepara acest ceai fierbind mai intai un litru de apa. Luati oala de pe foc si adaugati in apa 1 lingurita (aproximativ 5 pana la 6 g) de frunze de anghinare uscate. Lasa frunzele sa se inmoaie timp de 5 pana la 10 minute, apoi strecoara si bea pana la 3 cani pe zi. 

2. Suc de sfecla

Sucul de sfecla este o optiune excelenta pentru promovarea sanatatii ficatului. Este bogat in nitrati si antioxidanti, cum ar fi betalainele, care ajuta la reducerea daunelor oxidative cauzate de inflamatie. De asemenea, reduce inflamatia in celulele hepatice. 

Sucul de sfecla actioneaza si prin cresterea productiei de enzime hepatice care ajuta la detoxifierea organismului. 

3. Broccoli 

Broccoli este bogat in kaempferol, care este un flavonoid cu actiune antiinflamatoare puternica. Acest flavonoid protejeaza ficatul de afectiuni precum ficatul gras, hepatita sau ciroza, deoarece reduce substantele responsabile de inflamatia ficatului.  

Broccoli este, de asemenea, bogat in fibre, ceea ce reduce absorbtia grasimilor in intestine. Acest lucru poate ajuta la reglarea nivelurilor de colesterol „rau” (sau LDL), precum si la producerea de enzime care detoxifica organismul. 

Alte legume cu cantitati mari de kaempferol includ varza de Bruxelles, varza si varza kale. 

4. Somon

Somonul este o alta optiune excelenta pentru mentinerea sanatatii ficatului. Este bogat in omega-3, in special DHA, care este un tip de grasime sanatoasa cu proprietati antioxidante si antiinflamatorii. DHA poate proteja ficatul prin prevenirea nivelurilor ridicate de colesterol si trigliceride care pot provoca ficatul gras.

O modalitate buna de a consuma somon este sa-l fierbeti sau sa-l gratar cu pielea, deoarece pielea contine cele mai concentrate cantitati de grasimi omega-3. In mod ideal, ar trebui sa il consumati de 3 ori pe saptamana. 

Alte alimente bogate in omega-3 care sunt si bune pentru ficat includ semintele de in, semintele de chia, nucile si alti pesti, cum ar fi tonul, sardinele si heringul.

5. Ovaz

Ovazul este bogat in beta-glucani, care este un tip de fibre care ajuta la reducerea colesterolului LDL care se poate acumula in ficat. Beta-glucanii reduc absorbtia grasimilor din alimente, stimuleaza functia sistemului imunitar si combat inflamatia care poate duce la ficatul gras. 

Pentru a obtine acest beneficiu pentru sanatate, ar trebui sa consumati cel putin 3 g de beta-glucani pe zi, ceea ce este echivalent cu aproximativ 150 g de ovaz. 

6. Struguri violet

Strugurii violet contin resveratrol, in principal in semintele lor. Aceasta substanta este un antioxidant care reduce inflamatia si previne afectarea ficatului. Strugurii violet sunt, de asemenea, bogati in vitamina C, flavonoide si antociani, care contin si proprietati antioxidante. 

O modalitate grozava de a consuma struguri mov este sa-i mananci intregi, cu samburi. De asemenea, il puteti incorpora in smoothie-uri sau il puteti lua ca supliment, care este facut din extract de seminte.

Alte alimente care sunt, de asemenea, excelente pentru ficat includ fructele de padure, cum ar fi capsunile, ciresele, afinele, zmeura, guava si murele, toate care pot fi incorporate in dieta ta zilnica. 

7. Nuci braziliene

Nucile braziliene sunt alte alimente excelente pentru sanatatea ficatului. Sunt bogate in grasimi pentru sanatate, cum ar fi omega-3, precum si vitamina E, care contine actiuni antiinflamatorii si antioxidante care protejeaza celulele hepatice de deteriorarea radicalilor liberi. 

Pentru a obtine aceste beneficii, ar trebui sa mananci 2 nuci braziliene pe zi, la micul dejun sau ca gustare. 

8. Ulei de masline extravirgin 

Uleiul de masline extravirgin (EVOO) este una dintre cele mai sanatoase grasimi pe care le puteti consuma. Contine polifenoli, cum ar fi oleocantol, care contin proprietati antiinflamatorii si antioxidante care ajuta la reducerea acumularii de grasime si la imbunatatirea fluxului sanguin catre ficat. 

Pentru a obtine aceste beneficii, ar trebui sa urmariti sa consumati aproximativ 1 lingurita (6,5 ml) de EVOO pe zi.

9. Usturoiul

Usturoiul contine in compozitia sa alicina, care ca actiune antioxidanta si ajuta la reducerea nivelului de colesterol LDL si trigliceride. Poate reduce riscul de acumulare de grasime in ficat, facandu-l o optiune excelenta pentru promovarea sanatatii ficatului. 

O modalitate excelenta de a creste consumul de usturoi si de a obtine aceste beneficii pentru sanatate este sa faci o infuzie de usturoi. Taiati cubulete un catel de usturoi si adaugati la 1 litru de apa. Lasati usturoiul sa se inmoaie cel putin 10 minute, pentru a creste nivelul de alicina din apa. Puteti folosi aceasta apa pentru a gati. 

10. Avocado

Avocado contine multi nutrienti, precum carotenoizi, tocoferoli, omega-3, vitamina C, vitamina V, vitamina C si vitamina E. Contine proprietati antiinflamatorii si antioxidante care reduc productia de substante inflamatorii in organism. Aceste substante sunt adesea legate de dezvoltarea bolilor hepatice.

In plus, unele studii arata ca consumul de avocado este legat pozitiv de pierderea in greutate, IMC redus si controlul optim al zaharului din sange, colesterolului LDL si nivelurilor de trigliceride. Toti acestia sunt factori pentru ficatul gras. 

Cu toate acestea, avocado trebuie consumat cu moderatie si in portii mici. Desi contine multe beneficii si este bogat in calorii sanatoase, contine si multe calorii si poate duce la cresterea in greutate daca este consumat in exces. 

11. Portocale

Portocalele sunt o sursa excelenta de vitamina C, flavonoide si carotenoide. Contin proprietati antiinflamatorii, care ajuta la scaderea daunelor celulare cauzate de bolile hepatice si de inflamatia ficatului. 

In mod ideal, ar trebui sa consumati cel putin 1 portocala cruda pe zi sau 150 ml de suc natural de portocale. 

Alte fructe prietenoase cu ficatul si bogate in vitamina C sunt kiwi, cirese, ananas, lamaie si mandarine, care pot fi incorporate in dieta ta zilnica. 

12. Cafea

Cafeaua poate promova sanatatea ficatului, deoarece continutul sau de cofeina este bogat in antioxidanti care protejeaza ficatul de boli si ajuta la tratarea daunelor. 

Unele studii arata ca consumul zilnic de cafea poate ajuta la reducerea riscului de boli hepatice cronice, cum ar fi ciroza sau fibroza si chiar cancerul de ficat.  

Ar trebui sa consumati 2 pana la 3 cani de cafea neagra pe zi pentru a obtine acest beneficiu. Este important sa sariti peste lapte si zahar, deoarece acestea pot provoca leziuni hepatice si pot contribui la riscul de diabet. Cititi mai multe despre beneficiile pentru sanatate ale cafelei si despre cum sa o pregatiti. 

Cafeaua nu trebuie consumata cu persoane alergice la cofeina sau cu antecedente de insomnie sau iritatie stomacala. 

13. Ceai verde

Ceaiul verde contine compusi fenolici, cum ar fi epigalocatechinele, care au proprietati antioxidante care reduc nivelul LDL si trigliceridelor din ficat. h. 

O modalitate grozava de a consuma ceai verde este prin a prepara o infuzie cu frunze si a bea 2 sau 3 cani pe zi. De asemenea, puteti achizitiona pliculete de ceai verde sau ceai verde sub forma de pudra. Este important sa evitati consumul acestui ceai dupa mese, deoarece poate interfera cu absorbtia calciului, fierului si vitaminei C. 

Cele mai proaste alimente pentru ficat 

Alimentele care sunt daunatoare pentru ficat provoaca adesea inflamatie sau deteriorarea unei leziuni celulare. Cateva exemple includ:

  • Mancare prajita
  • Alimente grase 
  • Alimente bogate in zahar
  • Sosuri sau ciorbe artificiale
  • Carne procesata, cum ar fi prosciutto, felii de piept de curcan, carnati si slanina. 

Consumul frecvent de alcool poate provoca, de asemenea, inflamatie hepatica, care poate interfera cu functionarea acestuia si poate creste riscul de ciroza si hepatita. 

Varianta video mai jos👇Pentru mai multe informatii despre sanatate aboneaza-te la canalul meu!

Visited 47 times, 1 visit(s) today

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *