De ce este atat de sanatos laptele

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Laptele este primul aliment pe care-l primesti dupa nastere si continua sa fie singura sursa de nutritie a bebelusului timp de multe luni dupa nastere. Cu toate acestea, aceasta dependenta singulara de lapte ca sursa vitala de hrana tinde sa se disipeze pe masura ce bebelusul creste si devine capabil sa proceseze alimente solide.

Laptele tinde sa-si piarda treptat farmecul pe masura ce ajungem la maturitate si pierdem din gama larga de beneficii pentru sanatate pe care le ofera acest tonic minunat. Este important sa tineti cont de faptul ca avantajele laptelui de stimulare a cresterii nu sunt exclusiv pentru sugari, ci continua sa fie valabile pentru persoanele de toate varstele.

Aceasta compozitie nutritionala bogata si diversa este cea care face din lapte un plus important pentru dieta ta. De fapt, ar fi suficient sa spunem ca o dieta sanatoasa si echilibrata este incompleta fara o cantitate generoasa de produse lactate.

Orice cantitate de lapte pe care o bei este benefica, dar doza recomandata pentru adulti este de trei portii de o cana de lactate in fiecare zi. In functie de dieta si de nevoile nutritionale, puteti alege lapte integral, 2%, 1% sau degresat.

Este bine cunoscut faptul ca calciul si vitamina D din lapte va ajuta sa va mentineti oasele sanatoase. Dar laptele are multe beneficii suplimentare pentru sanatate care te vor incuraja sa te asiguri ca primesti portiile zilnice recomandate.

Valoarea nutritiva a laptelui

Laptele se claseaza printre cele mai puternice alimente sanatoase din lume, in masura in care este adesea prezentat drept „bautura de sanatate a naturii”. Laptele este unul dintre produsele alimentare care ofera un echilibru unic de nutrienti, toate acestea fiind elemente fundamentale pentru cresterea si dezvoltarea corpului nostru.

Potrivit Consiliului National al Lactatelor , laptele contine, de asemenea, noua nutrienti esentiali: calciu, proteine, potasiu, fosfor, riboflavina, niacina si vitamina A, D si B12. (16)

Valoarea nutritiva a 1 cana de lapte integral:

  • Apa – 215,04 g
  • Energie – 149 kcal
  • Proteine ​​– 7,69 g
  • Lipide totale – 7,93 g
  • Carbohidrati – 11,71 g
  • Zaharuri, total – 12,32 g
  • Calciu, Ca – 276 mg
  • Fier, Fe – 0,07 mg
  • Magneziu, Mg – 24 mg
  • Fosfor, P – 205 mg
  • Potasiu, K – 322 mg
  • Sodiu, Na – 105 mg
  • Zinc, Zn – 0,90 mg
  • Riboflavina – 0,412 mg
  • Niacina – 0,217 mg
  • Folat – 12 mcg
  • Vitamina B-12 – 1,10 mcg
  • Vitamina A – 112 mcg
  • Vitamina D – 3,2 mcg

Aceasta compozitie nutritionala bogata si diversa este cea care face din lapte un plus important pentru dieta ta. De fapt, ar fi suficient sa spunem ca o dieta sanatoasa si echilibrata este incompleta fara o cantitate generoasa de produse lactate.

Precautii si factori de risc

  • Din nefericire pentru unii, digerarea zaharului natural sau a lactozei prezente in lapte este o incercare uriasa si poate duce la o serie de disconforturi digestive, cum ar fi balonare, dureri de stomac, flatulenta si diaree. Afectiunea se numeste intoleranta la lactoza.
  • Persoanele alergice la proteinele din lapte sau sensibile la laptele de vaca, precum si cele care urmeaza o dieta vegana, pot si ar trebui sa foloseasca inlocuitorii mentionati mai jos fara niciun motiv de ingrijorare.
  • Ideal este sa pastrezi laptele imbuteliat pasteurizat in frigider pentru a preveni sa se deterioreze si sa il consumi inainte de data de expirare mentionata pe ambalaj.
  • Persoanele cu antecedente de probleme digestive sau cele cu imunitate compromisa ar trebui sa evite laptele crud sau nepasteurizat si alte produse lactate pentru a-si atenua riscul de intoxicatie alimentara.

Cu toate acestea, avand in vedere prevalenta pe scara larga a acestei afectiuni (intoleranta la lactoza), exista mai multe alternative disponibile non-lactate, cum ar fi:

  • Lapte de migdale
  • Lapte de soia
  • Lapte de nuca de cocos
  • Lapte de orez
  • Lapte de canepa
  • Lapte de caju

Atunci cand folositi astfel de inlocuitori, trebuie sa tineti cont de faptul ca deseori vin cu adaos de indulcitori, conservanti sau arome artificiale care elimina valoarea nutritiva a produsului. Incercati sa incorporati numai acele soiuri de lapte care sunt lipsite de astfel de ingrediente, organice si, de asemenea, fara OMG.

Motive pentru care ar trebui sa bei un pahar de lapte zilnic

Iata 10 beneficii bazate pe stiinta ale laptelui pentru sanatate.

1. Construieste muschii

Daca aspirati la un corp puternic si musculos, laptele este cel care va ajuta. Organismul are nevoie de proteine ​​pentru a construi muschi, iar laptele este una dintre cele mai bune surse naturale de proteine de buna calitate . 1 ) Astfel, o dieta cu o portie adecvata de lapte de vaca, in special, poate ajuta in mare masura sa va cresteti volumul.

Proteina din lapte este 20% zer si 80% cazeina. In timp ce proteina din zer este rapid descompusa in aminoacizi si absorbita in sange, cazeina este digerata mai lent.

Cand bei lapte, corpul tau beneficiaza de ambele tipuri de proteine. Aceasta proteina alimentara este imperativa pentru dezvoltarea si repararea muschilor, precum si serveste drept combustibil pentru organism in timpul sesiunilor de antrenament. De asemenea, calciul prezent in lapte contribuie la sanatatea muschilor si a sangelui.

Bea un pahar de lapte dupa un antrenament pentru a-ti hidrata corpul, a-ti construi muschii si a-ti umple nivelul de energie pentru a te pregati pentru urmatoarea runda de exercitii.

2. Intareste dintii

Una dintre cele mai bune alegeri alimentare pentru o sanatate dentara optima este laptele. Laptele ofera o cantitate mare de calciu, fosfor si iod necesare pentru remineralizarea dintilor, facandu-i mai ascutiti si mai puternici. 2 )

Potrivit unui studiu recent realizat la Universitatea din Illinois din Chicago College of Dentistry , publicat in Journal of the American Dental Association , consumul de cereale pentru micul dejun cu lapte reduce nivelul de acid al placii si poate preveni deteriorarea smaltului dentar care duce la carii. 3 )

Proteina cazeina din lapte formeaza o pelicula subtire pe suprafata smaltului, care ajuta la prevenirea pierderii de calciu si fosfat atunci cand dintii sunt expusi la acizi din gura sau din alimente si bauturi. Astfel, ajuta la prevenirea cariilor. De asemenea, face oasele maxilarului puternice.

Pentru a va bucura de dinti puternici, beti lapte fara a adauga zahar. De asemenea, incercati sa beti lapte intre mese pentru sanatatea orala generala.

3. Laptele ajuta sa dormi mai bine

Stresul este una dintre principalele cauze ale privarii de somn. Multi oameni se arunca in patul lor si le este foarte greu sa doarma corect atunci cand sunt stresati. Alte afectiuni de sanatate, cum ar fi menopauza, pot duce, de asemenea, la perturbarea tiparelor de somn.

Deoarece laptele contine aminoacidul triptofan, care este asociat cu inducerea somnolentei, consumul unui pahar de lapte cald inainte de a va pune in pat va poate ajuta sa dormiti mai bine. 4 )

Corpul transforma acest aminoacid in neurotransmitatorul numit serotonina, care te face sa adormi. Cu toate acestea, studiile privind efectele triptofanului asupra somnului au rezultate mixte si sunt necesare mai multe cercetari pentru a stabili in mod concludent potenta acestuia.

Laptele este o sursa buna de calciu, care functioneaza si ca un ajutor natural de somn eficient. Ajuta creierul sa produca melatonina, substanta care induce somnul.

Data viitoare cand te simti epuizat, incearca sa bei un pahar de lapte si sa citesti o carte sau sa asculti muzica linistitoare pentru a te ajuta sa adormi.

4. Imbunatateste hidratarea

Alaturi de apa, laptele este o alegere de top pentru a-ti alimenta corpul si a-l mentine hidratat pe tot parcursul zilei. Consumul de lapte dupa antrenament ajuta la rehidratarea rapida a organismului si la completarea electrolitilor care au fost epuizati in timpul exercitiilor fizice.

Opteaza pentru lapte cu ciocolata sau lapte degresat pentru a accelera recuperarea dupa un antrenament greu sau activitati sportive. 5 ) Laptele de ciocolata are o combinatie unica de proteine, carbohidrati, sodiu si antioxidanti.

Mai mult, un studiu publicat in British Journal of Nutrition a constatat ca laptele degresat este comparativ mai eficient decat alte bauturi energizante in completarea lichidelor pierdute in organism.

5. Previne declinul cognitiv

S-a demonstrat ca laptele cu continut scazut de grasimi creste puterea creierului si ajuta la prevenirea bolii Alzheimer. 6 ) Este o sursa excelenta de vitamina B12, care este o proteina importanta in mentinerea abilitatilor cognitive.

Un studiu de la Universitatea Tufts, publicat in 2012, a constatat ca adultii in varsta care aveau un deficit usor de B12 prezentau un risc mai mare de declin cognitiv. 7 )

Asadar, indiferent daca esti un copil care merge la scoala sau o persoana in varsta de 60 de ani, bea zilnic lapte cu continut scazut de grasimi pentru a creste puterea creierului si a preveni declinul cognitiv indus de varsta.

6. Ajuta sa slabesti

Potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Ben-Gurion din Negev din Israel, laptele poate juca un rol important in pierderea in greutate. 8 ) Este o sursa excelenta de calciu si vitamina D, care poate avea un efect de ardere a grasimilor asupra organismului. 9 )

In plus, continutul ridicat de proteine ​​si apa din lapte va ajuta sa va simtiti satul mai mult timp. De asemenea, are acid linoleic conjugat (CLA), care s-a dovedit ca reduce grasimea corporala la persoanele obeze prin cresterea masei musculare slabe.

Pentru a promova pierderea in greutate, bea lapte degresat impreuna cu exercitii fizice regulate si un plan de dieta strict.

Daca ai trecut de varsta de 40 de ani si doresti sa slabesti citeste si acest articol Cum sa slabesti dupa varsta de 40 de ani

7. Imbunatateste sanatatea parului

De asemenea, se crede ca laptele contine toate proteinele, calciul si mineralele necesare pentru o crestere mai rapida a parului. 10 ) De asemenea, functioneaza ca un excelent hidratant si balsam care ajuta la repararea parului uscat si deteriorat, facandu-l mai usor de gestionat.

  • Pur si simplu frecati niste lapte intreg pe scalp si par, lasati-l sa actioneze cateva minute si apoi samponati ca de obicei. Acest lucru va va face parul natural moale si matasos.
  • De asemenea, puteti umple o sticla cu pulverizator cu lapte rece si o puteti pulveriza bine pe par. Pieptanati-va usor parul pentru a distribui laptele si lasati-l sa actioneze 30 de minute inainte de a va spala parul cu un sampon usor.
  • Consumul zilnic de lapte ajuta la promovarea parului frumos si matasos si la prevenirea caderii parului.

8. Imbunatateste sanatatea inimii

Indiferent de faptul ca produsele lactate au un continut considerabil de grasimi, este putin probabil ca consumul lor sa creasca sansele de a dezvolta boli cardiovasculare.

De fapt, un corp in continua expansiune de dovezi stiintifice arata mult contrariul si sugereaza ca produsele lactate se pot dovedi utile in atenuarea riscului de boli cardiovasculare. 11 )

Acest lucru este coroborat de un studiu care sugereaza ca laptele are un efect neutru asupra rezultatelor cardiovasculare, dar produsele lactate fermentate, cum ar fi iaurtul, chefirul si branza pot genera atat un efect pozitiv, cat si un efect neutru.

In plus, daca nu altceva, consumul de produse lactate cu grasime va poate ajuta in mod semnificativ sa va furnizati nutrienti esentiali, in special, vitamina D si vitamina K. 12 )

Pentru a rezuma, compozitia nutritiva inerenta a laptelui, care include vitamina D, calciu, potasiu, magneziu, fosfor, proteine ​​si peptide bioactive, precum si acizi grasi din lactate este in esenta sanatoasa pentru inima, deoarece ajuta in mod proactiv la prevenirea si gestionarea mai multor riscuri cardiovasculare. factori.

9. Reduce riscul de cancer

Mai multe studii arata ca laptele poate reduce riscul de cancer atat la barbati, cat si la femei. Cantitatea mare de calciu, vitamina D si acid linoleic conjugat (CLA) din lapte este cunoscuta pentru beneficii anticanceroase. 13 )

Un studiu realizat de oamenii de stiinta de la Universitatea din Otago a constatat ca consumul regulat de lapte a redus riscul de cancer intestinal cu 30% in randul persoanelor care l-au baut zilnic in timpul scolii. 14 )

De asemenea, laptele reduce riscul de cancer colorectal, de san si de colon . Unele studii au sugerat ca laptele cu continut scazut de grasimi poate reduce riscul de cancer ovarian, dar aceasta reducere a riscului nu a fost coroborata in mod universal de toate studiile conexe.

Pentru a va bucura de diferitele beneficii pentru sanatate ale laptelui, puteti bea lapte si puteti include produse lactate precum branza, iaurt, unt, branza de vaci si lapte aromat in dieta dumneavoastra. Daca sunteti intolerant la lactoza, puteti incerca suplimente de lactoza pentru a obtine beneficiile laptelui.

10. Asigura o piele vibranta

Laptele este considerat a fi unul dintre cele mai bune ingrediente de ingrijire a pielii care exista. De fapt, laptele a fost folosit ca un ajutor de frumusete de secole. Exista dovezi ca Cleopatra , regina Egiptului antic, obisnuia sa faca bai de lapte, care era secretul din spatele pielii ei netede si fara cusur.

Eficacitatea laptelui in protejarea pielii de daunele solare si mentinerea ei hidratata poate fi atribuita aminoacizilor prezenti in acesta. In plus, continutul de vitamina A al laptelui are un efect antioxidant si functioneaza ca un captator de radicali liberi care ajuta la prevenirea imbatranirii premature a pielii din cauza stresului oxidativ.

In plus, acidul lactic din lapte actioneaza ca un agent natural de exfoliere, ajutand la indepartarea celulelor moarte ale pielii si a altor reziduuri care contribuie la aspectul tern si la probleme precum acneea. 15 )

  • Pentru o piele cu aspect vibrant, spalati-va fata cu apa calda si apoi aplicati putin lapte integral folosind o minge de bumbac.
  • Lasati-l sa se usuce singur si apoi clatiti-l cu apa calda.
  • Puteti folosi zilnic acest tratament de curatare si hidratare pentru a mentine o piele moale, curata si supla, precum si pentru a reduce liniile fine si ridurile.

Nota: Evitati sa utilizati lapte integral daca aveti piele predispusa la acnee.

Intrebari si raspunsuri

Cat lapte trebuie consumat intr-o zi?

Adultii au nevoie de aproximativ 400-1000 UI de vitamina D si 1000-1200 de calciu/zi. Laptele ofera 25-30% calciu si 12-25% vitamina D per pahar. In plus, laptele ofera alti 7 nutrienti, inclusiv proteine, care contribuie la sanatatea oaselor.

Literatura sugereaza ca adultii ar trebui sa consume 3 portii de lactate pe zi. Cu toate acestea, doar 1-8 oz de lapte in plus fata de alte produse lactate poate contribui la sanatatea ta nutritionala, oferind o forma usor de absorbit de vitamine si minerale solubile in grasimi.

Va poate ajuta laptele sa slabiti?

Adaugarea de lapte in dieta ta poate contribui la pierderea in greutate in prezenta unui aport caloric controlat. Degresat, Sarac in grasimi, Ciocolata si laptele integral contin proteine ​​din zer care s-a dovedit ca scade adipozitatea prin descompunerea mai eficienta a grasimilor.

Versiunea cu lapte integral poate oferi mai multa satietate, iar versiunile cu continut scazut de grasimi contin mai putine calorii si grasimi, oferind in acelasi timp aceiasi nutrienti. Proteina din zer poate contribui, de asemenea, la mentinerea masei musculare slabe. Cu toate acestea, doar adaugarea de lapte nu favorizeaza pierderea in greutate.

Exista efecte secundare ale consumului de prea mult lapte?

Moderatia este intotdeauna primordiala atunci cand vine vorba de nutritie. De obicei, consumul de lapte in exces nu prezinta toxicitate, cu exceptia cazului in care aveti o afectiune care justifica limitarea proteinelor sau mineralelor. Acestea fiind spuse, toxicitatea poate aparea atunci cand vaca ingera substante toxice in furaj.

Care sunt cei mai sanatosi inlocuitori ai laptelui pentru vegani si persoanele cu intoleranta la lactoza?

Cel mai bun inlocuitor pentru persoanele cu intoleranta la lactoza este laptele fara lactoza, care contine aceeasi valoare nutritiva ca si versiunile intregi cu continut scazut de grasimi, fara lactoza. Pentru acele persoane care prefera sa evite laptele de vaca, exista multi inlocuitori, inclusiv migdale, soia, orez, nuca de cocos etc. Consumatorii ar trebui sa fie constienti de faptul ca continutul nutritional variaza si multi nu sunt imbogatiti cu vitamina D si au mai putine proteine ​​disponibile. In plus, in timpul procesarii pot fi adaugati aditivi.

Este alt lapte la fel de sanatos ca cel de vaca?

Ar trebui sa spun ca laptele de soia este cea mai buna alternativa la laptele de vaca, deoarece este echivalent in proteine ​​si grasimi. In plus, este disponibil in diferite soiuri.

Care este cel mai bun moment pentru a bea lapte?

Oricand este un moment bun pentru a bea lapte. Pentru a obtine cel mai bun impuls nutritional, evitati sa beti cu o masa bogata in fier, deoarece se leaga de acel mineral.

(Visited 264 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Adresa ta de email nu va fi publicată.