Intoleranta la lactoza: De ce apare, simptome si inlocuitori de lapte de casa

  • 69
  • 2
  •  
  •  

Intoleranta la lactoza este problema cu care se confrunta tot mai multe persoane avand dureri abdominale, diaree, flatulenta sau scaune grase.

Conform recomandarii pe site-ul United State Department of Agriculture (USDA) un adult ar trebui sa bea 3 cani de lapte pe zi.

Aceasta cantitate mare a fost criticata pe scara larga, pe baza unui studiu care a fost publicat in British Medical Journal (BMJ), care a furnizat dovezi suplimentare impotriva consumului de lapte pe scara larga. Dar, indiferent daca beti o cantitate mare de lapte sau nu, s-ar putea sa fiti interesat sa aflati ca majoritatea oamenilor au intr-o oarecare masura intoleranta la lactoza.

Motivul intolerantei la lactoza

Oamenii sunt singurele specii care beau lapte de la o alta specie. Alte mamifere inceteaza sa mai produca enzima lactaza – care descompune lactoza din lapte in zaharuri mai simple – atunci cand sunt intarcate.

Cu toate acestea, oamenii pot continua sa produca lactaza si sa bea lapte si cand ajung la maturitate. Dar, se pare ca aproximativ 75% dintre oameni nu au dezvoltat aceasta functie fiziologica, prin urmare sunt intoleranti la lactoza. Conditia este mai frecventa in randul non-caucazienilor. De asemenea, unele grupuri de oameni s-au adaptat mai bine la lapte datorita stilului lor de viata si al dietei.

Starea noastra naturala este sa fim intoleranti la lactoza. Vorbind evolutiv, capacitatea de a manipula laptele mai tarziu in viata este o adaptare mai recenta a corpului uman. Singura functie a lactazei este de a transforma lactoza din lapte in componente mai simple (galactoza si glucoza), deci este normal sa nu mai produceti dupa alaptare si sa nu mai ingerati lapte in acel moment.

Unele grupuri de oameni, in special cei care se bucura de mult lapte, au dezvoltat asa-numita „persistenta a lactazei”, care le permite sa se hraneasca cu o dieta bogata in lapte si produse lactate de-a lungul vietii. Aceasta este de fapt o mutatie genetica care se observa doar la unii oameni. In culturile in care utilizarea laptelui nu este atat de raspandita, aceasta adaptare genetica nu a avut loc.

Statisticile arata ca aproximativ 40 de milioane de americani sunt intoleranti la lactoza, iar 75% din toti adultii au o scadere a activitatii lactozei. In unele tari asiatice, 90% din populatie nu poate digera laptele. De obicei, dureaza aproximativ 30 de minute pentru a dezvolta efectele secundare ale intolerantei la lactoza, astfel incat multi oameni ar putea sa nu-si conecteze disconfortul cu paharul de lapte pe care tocmai l-au avut.

Simptomele intolerantei la lactoza:

  • Durere abdominala
  • Balonare
  • Diaree
  • Flatulenta (gaze)
  • Zgomote stomacale dupa consumul de produse lactate
  • Scaune grase

Aceste simptome sunt rezultatul unui proces de digestie defectuos care apare atunci cand zaharul din lapte nu este digerat de enzima lactaza. In schimb, este partial defalcat de bacteriile din intestine intr-un proces de fermentare care provoaca disconfort.

Nu toate produsele lactate provoaca intoleranta la lactoza

Majoritatea persoanelor cu intoleranta la lactoza pot gestiona cantitati mici de lactoza, cum ar fi cea gasita intr-un pahar de lapte. De asemenea, nu toate produsele lactate sunt bogate in lactoza si pot fi consumate de persoanele care se lupta sa digere lactoza.

Branza tare si maturata (cheddar, Edam, elvetiana, mozzarella, brie si feta) este mai tolerata, deoarece, in general, cu cat branza este mai veche, cu atat are mai putina lactoza si cea mai mare parte a lactozei dispare dupa trei luni de imbatranire.

Untul are un continut scazut de lactoza, deci poate fi tolerat de majoritatea. In mod similar, iaurtul natural de obicei nu provoaca o reactie adversa – continutul sau de lactoza se reduce in fiecare zi, deoarece bacteriile il folosesc pentru energie.

Chefirul din lapte este, de asemenea, usor de digerat de persoanele care au intoleranta la lactoza. Enzimele din boabele de chefir descompun lactoza din kefir, facilitand digerarea. 

Cum eviti lactoza

Exista unele alimente care contin mai multa lactoza decat ai putea crede. Aceste surse ascunse includ biscuiti si prajituri, clatite, niste paini, sosuri de branza, supe crema, cereale procesate pentru micul dejun si batoane de muesli.

Daca doriti sa evitati lactoza, verificati etichetele si cautati alimente care nu au:

  • Solidele din lapte
  • Solidele din lapte fara grasimi
  • Zer
  • Zahar din lapte

Daca sunteti sensibil la lactoza, alegeti inlocuitori de lapte, cum ar fi laptele de orez, laptele de cocos, laptele de migdale, laptele de canepa, laptele de ovaz si alte optiuni delicioase fara lactate.

Dovezi impotriva consumului de lapte pe scara larga

De zeci de ani, consumul ridicat de lapte a fost recomandat pentru prevenirea fracturilor osteoporotice. Femeilor, in special, li s-a recomandat sa bea mult lapte. Aceasta bautura straveche este bogata in numerosi nutrienti esentiali, inclusiv calciu, fosfor si vitamina D , astfel incat a fost usor sa convingi oamenii sa includa laptele in dieta lor zilnica.

Cu toate acestea, atunci cand laptele a fost examinat stiintific, beneficiile sale pentru sanatate au fost puse la indoiala. Rezultatele cercetarilor care au analizat importanta consumului de lapte pentru prevenirea fracturilor si influenta asupra ratelor de mortalitate au fost contradictorii. Multi experti in nutritie au devenit precauti cu privire la lapte, mai ales atunci cand sunt consumati in cantitati mari.

Studiul

In octombrie 2014, a fost publicat un studiu in British Medical Journal (BMJ) care a furnizat dovezi suplimentare impotriva consumului de lapte pe scara larga. Acest studiu suedez a examinat asocierea dintre consumul de lapte si timpul pana la mortalitate sau fractura.

Au fost incluse doua cohorte mari, una cu 61.433 de femei si una cu 45, 339 de barbati. Toti au completat un chestionar privind frecventa alimentelor care a inregistrat cate portii, pe zi sau pe saptamana, au consumat din alimente obisnuite, inclusiv lapte, lapte fermentat, iaurt si branza. O portie de lapte corespundea unui pahar de 200 de mililitri.

Femeile au fost apoi urmarite timp de 20,1 ani in medie (si au completat un alt chestionar in 1997), in timp ce barbatii au fost urmariti in medie 11,2 ani.

Rezultatele studiului

La femei, a fost observata o corelatie intre aportul de lapte si mortalitate. Cu cat femeile participante beau mai mult lapte, cu atat era mai probabil ca acestea sa sufere o moarte prematura.

A existat, de asemenea, o asociere cu aparitia fracturilor, in special fractura soldului. Femeile care au baut trei sau mai multe pahare de lapte pe zi au avut dublu sansa de a muri in perioada de studiu comparativ cu cele care au baut doar un pahar. Dar, deja un pahar de lapte pe zi a crescut riscul bolilor cardiovasculare si al cancerului.

Si barbatii au avut o rata de deces mai mare daca au consumat mai mult lapte, desi riscurile au fost mai pronuntate la femei.

Autorii studiului au concluzionat ca la ambele sexe aportul mare de lapte este asociat cu rate mai mari de mortalitate si fracturi, ceea ce pune la indoiala credibilitatea recomandarilor pentru un consum ridicat de lapte de vaca.

Explicarea rezultatelor

Explicatia efectelor negative ale laptelui asupra organismului poate fi gasita probabil in continutul sau ridicat de lactoza si galactoza. Aceste doua substante cauzeaza stres oxidativ si cronice cu grad de inflamatie, care sunt mecanismele patogene din spatele bolilor cardiovasculare si a cancerului la oameni.

La animale, consumul de galactoza are ca rezultat modificari similare cu imbatranirea, neurodegenerarea, scaderea raspunsului imun si modificarile transcriptionale ale genelor.

Lapte vs. de alte produse lactate

Cand oamenii de stiinta suedezi au comparat laptele cu alte produse lactate, nu s-a gasit nicio asociere negativa. Dimpotriva, aportul de produse lactate fermentate, cum ar fi iaurtul, laptele acru si branza, au fost asociate cu rate mai mici de fracturi si mortalitate.

Studiile anterioare au relevat beneficiile pentru sanatate ale produselor lactate fermentate, inclusiv niveluri mai ridicate de colesterol bun, rezistenta mai mica la insulina si un risc mai mic de atac de cord. 

Inlocuitori sanatosi de lapte de casa (doar 2 ingrediente)

Mai jos gasiti inlocuitori sanatosi si nutritivi ai laptelui care contin doar 2 ingrediente. Acesti inlocuitori ai laptelui nu sunt aromati, dar puteti adauga extract natural de vanilie sau scortisoara sau unul dintre inlocuitori naturali ai zaharului.

Lapte de migdale

Laptele de migdale are o aroma cremoasa de nuci. Este mai scazut atat in ​​grasimi, cat si in calorii decat laptele de vaca cu continut redus de grasimi, cu toate acestea, este mai ridicat in carbohidrati decat laptele de vaca si ofera doar 1 gram de proteine ​​pe cana, comparativ cu cele 8 grame prezente in 1 cana de lapte de vaca.

Puneti in blender 1 cana de migdale crude care au fost inmuiate peste noapte si 3 cani de apa. Se amesteca timp de 30 de secunde si se strecoara bine.

Lapte de orez

Laptele de orez are aproximativ acelasi numar de calorii ca cel al laptelui de 2%. Este o alternativa bogata in carbohidrati la laptele de vaca si mult mai scazuta in proteine ​​comparativ cu laptele de lapte. Exista doar 2 grame de grasime pe cana de lapte de orez si este bun daca suferiti de colesterol ridicat.

Puneti in blender 1/2 cana de orez brun gatit (mai hranitor decat orezul alb) si 3 cani de apa. Se amesteca timp de 30 de secunde si se strecoara bine.

Lapte de ovaz pentru persoanele cu intoleranta la lactoza

Laptele de ovaz este foarte scazut in grasimi. Ovazul are multe beneficii pentru sanatate si este cunoscut mai ales pentru continutul ridicat de proteine ​​si fibre si abilitatile de reducere a colesterolului. Ovazul este unul dintre superalimente.

Puneti in blender 1 cana de ovaz si 3 cani de apa. Se amesteca timp de 30 de secunde si se strecoara bine.

Lapte de nuca de cocos

Nuca de cocos este un aliment nutritiv, dar bogat in calorii, asa ca utilizati-l cu moderare.

Puneti in blender 1 cana de nuca de cocos macinata ferm si 2 cani de apa. Amestecati timp de 30 de secunde pana la un minut si strecurati lichidul folosind un tifon (strangeti bine pentru a extrage tot lichidul).

Lapte de seminte de canepa daca ai Intoleranta la lactoza

Semintele de canepa sunt ambalate cu proteine ​​si contin toti cei 10 aminoacizi esentiali, facandu-i un aliment rar pe baza de plante care furnizeaza proteine ​​complete. Acestea sunt incarcate in acizi grasi omega-3, precum si in acizi grasi omega-6 GLA. Sunt bogate in fibre si sunt bogate in minerale precum magneziu, fier, zinc si potasiu.

Puneti intr-un blender de mare putere 1/2 cana de seminte de canepa decojite si 3 cani de apa. Se amesteca timp de 30 de secunde sau pana cand este foarte neteda si se strecoara bine.

Surse

http://www.collective-evolution.com/2013/04/03/over-75-of-earths-population-is-lactose-intolerant-for-a-reason-dairy-is-harmful/http://www.statisticbrain.com/lactose-intolerance-statistics/http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Lactose_intolerancehttp://www.choosemyplate.gov/food-groups/dairy-amount.html

(Visited 296 times, 1 visits today)
  • 69
  • 2
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *