Dieta in fibromialgie: alimente de mancat si alimente de evitat (inclusiv aparitia fibromialgiei)

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Dieta in fibromialgie include alimente care ajuta la reducerea durerii cronice, a punctelor sensibile, a oboselii si a altor simptome ale fibromialgiei. Alimentele integrale, multe legume si grasimile sanatoase fac parte din alimentele de consumat intr-o dieta pentru fibromialgie. Exista, de asemenea, unele suplimente precum omega-3, D-riboza si turmeric, care sunt bune pentru cei care sufera de fibromialgie.

Dieta in fibromialgie poate ajuta, de asemenea, la reducerea frecventei si intensitatii crizelor de fibromialgie. Multi medici sunt de parere ca unele alimente declanseaza crize de fibromialgie. De aceea, dieta in fibromialgie evita si anumite alimente care contin zahar, glutamat monosodic (MSG) si alte alimente despre care se stie ca provoaca inflamatie.

In acest articol, veti afla despre dieta in fibromialgie si despre modul in care consumul alimentelor potrivite va poate ajuta sa va gestionati simptomele. La sfarsitul articolului, veti afla despre modalitati naturale de a ajuta la prevenirea aparitiei frecvente a fibromialgiei.

Ce este fibromialgia?

Fibromialgia (FM) este o afectiune cronica care provoaca dureri musculare larg raspandite, dureri articulare si oboseala.

Jurnalul Biomedicines descrie fibromialgia ca fiind o tulburare complexa pe termen lung, care nu are o cauza cunoscuta. Multi cercetatori spun ca fibromialgia ar putea fi cauzata de o anomalie in modul in care creierul proceseaza durerea. ( 1 )

Semnele fibromialgiei includ durere larg raspandita fara o cauza vizibila, sensibilitate la atingere, oboseala extrema, ceata cerebrala, tulburari de dispozitie si probleme de somn.

Cercetarile in fibromialgie arata ca aproape toti cei care sufera de FM simt dureri musculare, dureri articulare, sensibilitate faciala si dureri de cap. Multi oameni cu fibromialgie au, de asemenea, semne de afectare a memoriei, dificultati de concentrare si nervozitate. ( 2 )

Medicii de la WebMD spun ca fibromialgia poate simti ca ai tras muschii, chiar daca nu ai facut miscare. Uneori, durerea musculara a fibromialgiei se simte la fel de dureroasa ca o durere profunda sau arsura, sau durerea poate fi simtita usoara, cu unele zvacniri musculare. ( 3 )

In cazul fibromialgiei, s-ar putea sa simti, de asemenea, ca ai articulatiile rigide si dureroase, ceea ce face ca mersul pe jos, somnul sau exercitiile sa fie dureroase.

Durerea de fibromialgie poate fi acuta (pe termen scurt) sau cronica (pe termen lung). Durerea cronica asociata cu fibromialgia poate dura multe saptamani si poate avea un impact semnificativ asupra calitatii vietii.

Ce este o criza de fibromialgie?

Crizele de fibromialgie descriu o agravare brusca a simptomelor, care sunt de obicei cauzate de un declansator.

Crizele de fibromialgie se pot produce fara avertisment; totusi, medicii de la Serviciul National de Sanatate spun ca uneori pot aparea crize atunci cand esti expus la ceva la care esti sensibil. ( 4 )

Multi cei ce sufera de FM spun ca o criza de fibromialgie poate fi simtita ca o crestere brusca a intensitatii durerii musculare sau articulare. In timpul unei crize de fibromialgie, s-ar putea sa simti ca este dificil sa te concentrezi (fibroceata) si starea ta de spirit scade semnificativ.

In timpul crizelor de fibromialgie, s-ar putea sa simti ca nu vrei sa faci absolut nimic si chiar si cele mai simple sarcini devin dificile.

Semne de aparitie a fibromialgiei

Durerea cronica asociata cu fibromialgia vine si dispare de obicei. Cu toate acestea, eruptiile sunt inevitabile si te pot lasa sa te simti deprimat si descurajat.

Jurnalul Pain Medicine a raportat ca episoadele de fibromialgie se simt ca si cum ai avea gripa. Semnele unei crize de fibromialgie includ dureri ale articulatiilor, oboseala extrema, durere ascutita si epuizare. ( 5 )

Pacientii cu fibromialgie raporteaza ca odihna suficienta, rezolvarea stresului si activitatea fizica pot ajuta sa se simta mai bine in timpul unei crize. ( 5 )

Legatura dintre fibromialgie si dieta

Desi nu exista o dieta specifica pentru fibromialgie, exista o legatura intre alimentele pe care le consumi si simptomele fibromialgiei.

Pentru a sti ce alimente sa eviti cu fibromialgie si ce alimente sa includa in dieta ta, ar trebui sa tii un jurnal alimentar.

Medicii de la WebMD avertizeaza ca anumite alimente pot agrava simptomele fibromialgiei la unii bolnavi. De exemplu, unele alimente pe care unele persoane cu fibromialgie le evita sunt ouale, produsele lactate, glutenul si MSG. ( 6 )

Alimentele care trebuie incluse intr-o dieta pentru fibromialgie ar trebui sa includa proteine ​​slabe, multe fructe si legume si cereale integrale (alegeti cereale fara gluten, cum ar fi quinoa, ovaz si orez brun). Aceste tipuri de alimente va ajuta sa va ofere energie si sunt bune pentru sanatatea dumneavoastra generala.

De exemplu, daca ouale nu va agraveaza simptomele fibromialgiei, un ou dimineata cu paine integrala va poate oferi energie si poate preveni cresterea glicemiei.

De asemenea, poate doriti sa adaugati suplimente precum D-riboza, melatonina, turmeric sau omega-3 in dieta dumneavoastra pentru fibromialgie.

Dietele in fibromialgie ar trebui sa includa o multime de legume

O dieta care te ajuta sa faci fata durerii cronice trebuie sa includa multe fructe si legume. Legumele proaspete sunt un depozit de vitamine, minerale, antioxidanti si fibre care va vor imbunatati sanatatea.

Cercetarile stiintifice au aratat, de asemenea, ca cea mai buna dieta pentru fibromialgie ar trebui sa includa legume.

International Journal for Vitamin and Nutrition Research a raportat ca polifenolii ( antioxidantii ) din fructe si legume pot ajuta la gestionarea simptomelor fibromialgiei. Un studiu care a implicat 35 de femei cu fibromialgie a constatat ca cresterea numarului de alimente bogate in polifenoli ajuta la reducerea numarului de puncte sensibile si la imbunatatirea calitatii vietii. ( 7 )

Un alt studiu a aratat ca consumul unei diete constand din legume crude a ajutat la ameliorarea durerii cronice in randul femeilor fibromialgice. Dieta cu fibromialgie a constat din sucuri de legume, produse din cereale, nuci, seminte si fructe crude. Femeile au raportat imbunatatiri semnificative ale durerii, rigiditatii matinale si calitatii somnului. ( 8 )

Alte studii au aratat ca o dieta vegana stricta poate ajuta la prevenirea multor simptome asociate cu fibromialgia. ( 9 )

Daca nu poti deveni vegan sau vegetarian, incearca sa cresti numarul de fructe si legume din dieta ta. De asemenea, incercati sa reduceti aportul de carne rosie si sa obtineti cat mai mult din proteine ​​​​din nuci, linte, fasole si quinoa.

Consumati alimente integrale in dieta fibromialgiei

Atunci cand alegeti cele mai bune alimente de consumat daca aveti fibromialgie, ar trebui sa mancati alimente care au trecut printr-o procesare cat mai mica posibil.

Potrivit cercetarilor publicate in 2015 privind modul de atenuare a durerii cronice artritice, oamenii de stiinta au descoperit ca alimentele integrale pot ajuta la imbunatatirea calitatii vietii ajutand la ameliorarea durerii. Studiul a constatat ca o dieta cu alimente integrale, pe baza de plante, a fost cea mai eficienta. ( 10 )

Medicii de la WebMD spun ca o dieta cu alimente integrale ar trebui sa includa mai degraba cereale integrale decat cereale rafinate. Ar trebui sa incercati sa obtineti continutul de fibre, vitamine si nutrienti din leguminoase, legume si fructe. ( 11 )

Daca alegi sa mananci carne, atunci opteaza pentru piept de pui fara piele sau alte proteine ​​slabe cu legume proaspete, mai degraba decat carne procesata, pre-preparata.

Consumul de alimente care au fost procesate cat mai putin posibil va ajuta sa va asigurati ca aveti suficiente nutrienti, fibre si grasimi sanatoase in dieta dumneavoastra.

Includeti continut scazut de FODMAPS in dieta pentru fibromialgie

In functie de simptomele tale, dieta ta cu fibromialgie ar trebui sa contina alimente care nu provoaca multa fermentatie in tractul digestiv.

Termenul FODMAPS reprezinta o ligozaharide fermentabile , d isaharide, monozaharide si polioli . Acestea sunt o colectie de carbohidrati simpli si complecsi care nu sunt absorbiti eficient in intestin si pot provoca probleme digestive.

Fibromialgia este asociata cu tulburari gastro-intestinale care pot provoca sindromul de colon iritabil . ( 12 )

Cercetarile din 2017 au descoperit ca o dieta cu continut scazut de FODMAP poate ajuta la atenuarea problemelor digestive asociate cu fibromialgia. Un studiu a constatat ca persoanele supraponderale cu fibromialgie care urmeaza o dieta cu continut scazut de FODMAP nu numai ca au pierdut in greutate, dar si simptomele sindromului de colon iritabil s-au imbunatatit foarte mult. ( 13 )

Urmarirea dietei cu continut scazut de FODMAP pentru fibromialgie presupune eliminarea tuturor alimentelor din lista FODMAPS si apoi reintroducerea treptat a acestora in dieta dumneavoastra. Acest lucru ajuta la identificarea alimentelor care va pot agrava simptomele fibromialgiei.

Consumati alimente bogate in magneziu si calciu in dieta fibromialgiei

Unele dintre cele mai bune alimente de consumat daca aveti fibromialgie ar trebui sa fie bogate in minerale precum magneziu, calciu, mangan si fier.

Oamenii de stiinta au descoperit ca persoanele care sufera de fibromialgie tind sa aiba niveluri mai scazute de minerale importante. Cercetatorii din Coreea au descoperit ca persoanele cu fibromialgie tind sa aiba niveluri mai mici decat cele normale de fier, calciu, magneziu si mangan. ( 14 )

Aceste minerale sunt importante pentru a preveni spasmele musculare, durerile musculare si contractiile, slabiciunea musculara si oasele slabe. Multe dintre aceste simptome sunt simptomatice ale fibromialgiei. ( 14 )

O dieta sanatoasa pentru fibromialgie ar trebui sa includa si surse naturale de fier.

Alegeti alternative la lactate in dieta fibromialgiei

Multe site-uri web sugereaza ca lactoza gasita in produsele lactate poate agrava simptomele fibromialgiei. Desi nu exista cercetari directe care sa sustina acest lucru, daca consumul de lactate va agraveaza starea, atunci optati pentru alternative la lactate.

Unele cercetari indica de fapt faptul ca cantitatile moderate de produse lactate pot beneficia de fibromialgia. Un studiu care a implicat peste 480 de femei a constatat ca alte obiceiuri alimentare bune care beneficiaza de fibromialgie includ consumul zilnic de legume si peste. ( 15 )

Cu toate acestea, pentru unii bolnavi de fibromialgie, eliminarea lactatelor din dieta a dus la o imbunatatire a simptomelor lor, in timp ce pentru altii, lactatele nu par sa agraveze fibromialgia.

Daca aveti fibromialgie si aveti, de asemenea , intoleranta la lactoza , atunci evitarea produselor lactate va ajuta la ameliorarea multor simptome gastrointestinale. ( 16 )

Dieta in fibromialgie trebuie sa limiteze carbohidratii rafinati

Este bine sa evitati alimentele care contin carbohidrati rafinati daca aveti fibromialgie. Alimentele care contin zahar adaugat si cereale rafinate (faina alba) nu sunt recomandate in dieta fibroasa.

Cercetarile publicate in 2017 au descoperit ca restrictionarea unor carbohidrati si eliminarea altora pot ajuta la remiterea multor simptome de fibromialgie. Carbohidratii simpli pot perturba microbiota din intestin, ceea ce duce la niveluri scazute de serotonina. Oamenii de stiinta spun ca acest lucru poate declansa crize de fibromialgie. ( 17 )

Alte studii indica faptul ca consumul mai putin de carbohidrati si obtinerea mai multa energie din proteine ​​din dieta poate aduce beneficii persoanelor care sufera de fibromialgie. Vei constata, de asemenea, ca slabesti in acelasi timp. ( 18 )

Aflati mai multe despre functia carbohidratilor si despre modul in care carbohidratii complecsi si sanatosi pot fi o sursa buna de vitamine si fibre.

Treceti la grasimi sanatoase in dieta cu fibromialgie

O modalitate de a ajuta la prevenirea inflamatiei in corpul dumneavoastra care poate duce la durere cronica este sa includeti grasimi sanatoase in dieta dumneavoastra.

O dieta sanatoasa si echilibrata ar trebui sa includa grasimi, deoarece acestea sunt o sursa de energie si ajuta la absorbtia vitaminelor si mineralelor.

Studiile asupra beneficiilor pentru sanatate ale uleiului de masline extravirgin au descoperit ca poate ajuta la prevenirea stresului oxidativ daca aveti fibromialgie. Studiul a implicat femei care au consumat 50 ml de ulei de masline extravirgin zilnic timp de 3 saptamani. Oamenii de stiinta au observat o imbunatatire semnificativa a probelor lor de sange, care arata ca uleiul de masline ajuta la prevenirea deteriorarii oxidative a ADN-ului. ( 19 )

Multi cercetatori au observat ca markerii de stres oxidativ sunt adesea prezenti in timpul crizelor de fibromialgie. ( 20 )

Suplimente pentru fibromialgie

Pe langa alegerea alimentelor potrivite pentru o dieta pentru fibromialgie, ati putea, de asemenea, sa va completati dieta cu nutrienti pentru a ajuta la prevenirea eruptiilor.

Unele cercetari sugereaza ca suplimentele pot ajuta la tratarea simptomelor pe termen lung ale fibromialgiei. ( 21 )

D-riboza pentru fibromialgie

D-riboza este un tip de zahar care poate ajuta la prevenirea durerilor musculare, crampelor si rigiditatii la persoanele cu oboseala cronica si fibromialgie.

Un studiu clinic a constatat ca suplimentarea dietei cu D-riboza a ajutat persoanele care sufera de fibromialgie sa obtina mai multa energie, sa indeparteze fibroza, sa doarma mai bine si sa reduca durerea. ( 22 )

Adaugati suplimente Omega-3 la o dieta pentru fibromialgie

Acizii grasi Omega-3 ajuta la reducerea inflamatiei din organism si va pot imbunatati sanatatea cardiovasculara.

Cercetarile publicate in 2018 au descoperit ca un plan de dieta pentru fibromialgie ar trebui sa contina suplimente de omega-3. Durerea musculo-scheletica cronica si inflamatia articulatiilor sunt frecvente in fibromialgie. Nivelurile scazute de omega-3 EPA sunt adesea simptomatice cu oboseala cronica si dureri musculare. ( 23 )

Aflati mai multe despre numeroasele beneficii pentru sanatate ale adaugarii de omega-3 in dieta dumneavoastra pentru a ajuta la reducerea durerii si a inflamatiei.

Turmeric pentru dieta fibromialgie

Turmericul este bun pentru fibromialgie, deoarece ajuta la reducerea si gestionarea durerii cronice si a inflamatiei. Acest lucru se datoreaza in principal curcuminei, care este principalul ingredient activ din turmeric.

Desi exista putine cercetari privind efectele turmericului asupra simptomelor fibromialgiei, medicii de la WebMD spun ca curcumina ajuta la ameliorarea durerii. ( 24 )

Turmericul poate ajuta, de asemenea, la ameliorarea ceatei creierului, la imbunatatirea dispozitiei, la reducerea oboselii si la prevenirea stresului oxidativ. ( 25 )

Aflati mai multe despre acest condiment uimitor care va poate ajuta sa va transformati sanatatea.

Creatina

Suplimentarea dietei in fibromialgie cu creatina poate ajuta la imbunatatirea functiei musculare in fibromialgie.

Un studiu randomizat controlat cu placebo a constatat ca pe o perioada de 16 saptamani, suplimentarea cu creatina a ajutat la imbunatatirea functiei musculare a corpului superior si inferior la persoanele cu fibromialgie. ( 26 )

Melatonina

Luarea suplimentelor de melatonina impreuna cu alimente pentru fibromialgie poate ajuta la tratarea durerii cronice si va poate face sa dormiti mai bine.

Diverse studii au aratat ca melatonina are un efect analgezic in ameliorarea durerii cronice de fibromialgie. ( 27 )

De asemenea, suplimentele de melatonina pot ajuta la imbunatatirea tiparelor de somn la persoanele cu fibromialgie. ( 28 )

Coenzima Q10 (CoQ10)

Acest nutrient actioneaza ca un antioxidant, care protejeaza celulele de deteriorarea oxidativa si joaca un rol important in metabolism. Cu toate acestea, persoanele care sufera de fibromialgie par sa aiba niveluri mai scazute de CoQ10 ( 39 , 40 ).

Un studiu publicat pe PLoS One in 2012 a constatat ca 20 de pacienti cu fibromialgie care primesc suplimente de CoQ10 au avut o imbunatatire semnificativa a simptomelor clinice si a durerilor de cap. ( 41 )

Intr-un alt studiu, pacientii cu fibromialgie au primit 100 mg CoQ10 pe zi timp de 12 saptamani, ceea ce a imbunatatit scorurile oboselii cronice. ( 42 )

Alimente de evitat cu fibromialgie

O modalitate de a ajuta la reducerea frecventei si intensitatii crizelor de fibromialgie este evitarea alimentelor care pot provoca inflamatii si agrava durerea cronica.

Evitati zaharul si indulcitorii artificiali daca aveti fibromialgie

Zaharul si „zaharurile ascunse” sunt unele dintre alimentele care pot declansa durerea de fibromialgie.

Jurnalul Frontiers in Medicine explica de ce majoritatea dietelor cu fibromialgie recomanda excluderea zaharului din dieta. Zaharurile precum fructoza, zaharoza si glucoza provoaca modificari in intestin care pot afecta hormonii din organism. Acest lucru poate duce la o sinteza scazuta a serotoninei si poate declansa simptome de fibromialgie. ( 29 )

Multi indulcitori artificiali contin si sorbitol, care afecteaza hormonii serotoninei intr-un mod similar cu zaharul. ( 29 )

Aflati cum sa adaugati dulceata alimentelor si bauturilor in mod natural, folosind frunze de stevie proaspete sau uscate.

Incercati sa eliminati glutenul din dieta

Unii cercetatori au descoperit ca exista o legatura intre gluten si fibromialgie.

Jurnalul Rheumatology International a raportat in 2017 ca sensibilitatea la gluten poate fi o cauza de baza a unor simptome de fibromialgie. Oamenii de stiinta au observat ca simptomele fibromialgiei la unii pacienti care nu aveau boala celiaca s-au imbunatatit atunci cand glutenul a fost eliminat din dieta. ( 30 )

Alte studii par sa confirme legatura dintre fibromialgie si gluten, deoarece multi pacienti cu fibromialgie prezinta, de asemenea, semne de sensibilitate la gluten. ( 31 )

Dieta in fibromialgie trebuie sa evite alimentele care provoaca inflamatii

Asa cum exista unele alimente care ajuta la reducerea simptomelor fibromialgiei, la fel exista si alte alimente care pot provoca aparitia fibromialgiei.

Cercetatorii de la Harvard Medical School raporteaza ca alimentele inflamatorii includ alimente prajite, sucurile zaharoase, margarina, carbohidratii rafinati si carnea rosie. ( 32 )

Aceste alimente nesanatoase nu numai ca va pot agrava simptomele fibromialgiei, dar pot avea si un impact negativ asupra sanatatii dumneavoastra.

Stai departe de alimente cu MSG

Asigurati-va ca alimentele din dieta dumneavoastra pentru fibromialgie nu contin aditivul alimentar glutamat monosodic (MSG).

Un studiu care a implicat 57 de persoane cu fibromialgie a constatat ca eliminarea MSG si aspartam din dieta a dus la o imbunatatire semnificativa a simptomelor de colon iritabil. ( 33 )

Jurnalul Future Medicine a mai raportat ca MSG a fost asociat cu durerea cronica la bolnavii de fibromialgie. ( 34 )

Tratamente naturiste pentru fibromialgie

Este important sa gasiti modalitati de a va gestiona simptomele si crizele de fibromialgie. Un plan de dieta pentru fibromialgie specific nevoilor si starii dumneavoastra alimentare poate ajuta la atenuarea multor simptome.

Sa ne uitam la ce spun cercetarile stiintifice despre alte modalitati de a trata fibromialgia si durerea cronica in mod natural.

Exerciti fizice

O meta-analiza a studiilor care implica beneficiile exercitiilor fizice pentru fibromialgie a aratat rezultate promitatoare. Cele mai multe studii arata ca cresterea exercitiilor fizice poate ajuta la reducerea durerii cronice asociate cu fibromialgia. Cresterea activitatii fizice poate avea un efect general pozitiv asupra sanatatii generale si poate imbunatati sentimentele de bunastare. ( 35 )

Cercetatorii au recomandat regimuri de exercitii specifice fiecarei persoane cu fibromialgie, deoarece pacientii cu FM pot avea dureri sau o forma fizica precara.

Somn suficient

Este esential sa dormi suficient pentru a preveni agravarea starii tale de fibromialgie si pentru a reduce numarul de crize.

Oamenii de stiinta au descoperit ca obiceiurile proaste de somn pot creste durerea la persoanele care sufera de fibromialgie si la persoanele sanatoase deopotriva. Disfunctia somnului poate fi o cauza a durerii cronice larg raspandite si, de asemenea, poate reduce capacitatea unei persoane de a face fata durerii. ( 36 )

Cercetatorii au observat, de asemenea, ca privarea de somn poate fi un declansator al fibromialgiei.

Tehnici de relaxare

Stresul este un binecunoscut declansator al fibromialgiei si, prin urmare, a sti sa te relaxezi este un instrument important pentru gestionarea durerii cronice.

Clinical Journal of Pain a raportat ca tehnicile de yoga pot fi o modalitate benefica de a atenua stresul si de a invata cum sa te relaxezi. 31% dintre pacientii care au practicat yoga au experimentat o imbunatatire a simptomelor. ( 37 )

Alte moduri de a trata fibromialgia

Medicii de la Clinica Mayo recomanda sa petreceti mai mult timp relaxandu-va pentru a face fata mai bine crizelor de fibromialgie. Unele modalitati de a ajuta fibromialgia in mod natural pot include exercitii de respiratie profunda, relaxare musculara si meditatie. ( 38 )

(Visited 62 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Adresa ta de email nu va fi publicată.