Nutritie

Alimente bogate in serotonina (hormonul fericirii)

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Consumul de alimente bogate in serotonina este important in cadrul unei alimentatii sanatoase si echilibrate, orice deficienta provoaca diverse probleme de sanatate.

Serotonina: ce este?

Serotonina, pe langa faptul ca este numita „hormonul fericirii”, este un neurotransmitator care ne poate influenta starea de spirit, apetitul si senzatia de satietate.  Gandindu-te la asta, de fapt, atunci cand ai o scadere a dispozitiei, cum ar fi in sindromul premenstrual, simti nevoia sa mananci din ce in ce mai multe dulciuri.

Cand o persoana sufera de depresie, medicii prescriu adesea antidepresive care ajuta la cresterea nivelului serotoninei .

Ce se intampla daca producem prea putina serotonina?

In cazul deficitelor de serotonina pot aparea diverse tulburari fizice precum:

  • durere de cap
  • insomnie
  • dorinta nemoderata de mancare
  • anxietate
  • stres
  • depresie
  • agresiune
  • frica
  • libido scazut

Excesul de greutate este adesea asociat cu un nivel scazut de serotonina, tocmai pentru ca este mai probabil sa consumi alimente produse cu faina si zaharuri. Serotonina, de fapt, scade ingestia de carbohidrati si o creste pe cea a proteinelor, este deci normal si fiziologic, atunci cand nivelul de serotonina, si deci starea de spirit, scade, sa cauti alimente dulci.

Pentru a elibera serotonina,  creierul nostru are nevoie de triptofan, un aminoacid esential legat de somn si placere. Triptofanul trebuie luat din dieta, deoarece organismul nostru nu este capabil sa-l produca singur. Prin eliminarea obiceiurilor alimentare proaste este posibil sa te simti mai bine intr-un timp scurt.

Alimente bogate in triptofan: ce sunt acestea?

Alimentele bogate in triptofan ajuta la eliberarea serotoninei in sange si, in consecinta, stimuleaza buna dispozitie. Iata care sunt acestea:

  • Laptisor de matca: Laptisorul de matca poate elimina stresul din sistemul nervos si accelereaza metabolismul. In plus, este capabil sa regleze tensiunea arteriala si sa intareasca tonusul inimii
  • Cereale:  mei, quinoa, hrisca, orez brun si ovaz
  • Smochine
  • Leguminoase: fasole, naut si fasole
  • Oua
  • Fructe uscate si seminte:  migdale, nuci, fistic, seminte de susan, floarea soarelui, dovleac si in
  • Peste: somon, ton proaspat, hering, macrou si sardine
  • Verdeturi si legume:  broccoli, porumb, conopida, dovleac si ciuperci
  • Fructe:  ananas, avocado, kiwi, prune, mango si banane
  • Alge marine: cum ar fi spirulina

Toate legumele in general sunt considerate alimente excelente bogate in serotonina si sunt, in consecinta, alimente cu multiple beneficii.

Ciocolata neagra, daca este consumata fara exagerare, produce beneficiul bunei dispozitii. Acest lucru se intampla deoarece ciocolata este capabila sa promoveze productia unui hormon foarte asemanator cu serotonina.

Laptele cald si mierea reprezinta o alta alternativa valabila de luat inainte de culcare, pentru a avea un somn regenerant.

Sfat

Stresul si anxietatea pot afecta nivelul serotoninei. Deci, care sunt cele mai bune strategii pentru a creste nivelul serotoninei? Activitatea fizica regulata, desfasurata chiar si printr-o simpla plimbare in aer liber, favorizeaza eliberarea acesteia si ofera bunastare la nivel fizic si psihic.

Acelasi efect poate fi obtinut prin practici de yoga si meditatie, de fapt si stiinta l-a confirmat: „Yoga si meditatia sunt cu adevarat eficiente impotriva anxietatii, stresului si depresiei si ne ajuta sa ne regasim o dispozitie buna” .

In cele din urma, vitamina D stimuleaza, de asemenea, productia de serotonina, de aceea este esential sa garantati niveluri optime organismului dumneavoastra prin expunerea adecvata la soare sau prin administrarea de suplimente de vitamina D.

Visited 158 times, 1 visit(s) today

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *