Ce se intampla in corpul tau cand te simti stresat si cum sa gestionezi stresul

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Stiati ca cel putin 60% din toate bolile pot fi intr-un fel atribuite stresului? Fie ca este fizic sau emotional, stresul provoaca o reactie in lant si creeaza un haos chimic colorat cu care trebuie sa faca fata organismului. Cand este lasat necontrolat, stresul te poate impinge peste margine si in abisul reactiilor necontrolate si al bolilor. Este timpul sa va intelegeti stresul si sa fiti constienti de ce poate face daca il lasati sa preia controlul.

Ce se intampla in corpul tau cand te simti stresat

Nu conteaza cat de mare sau mica este situatia stresanta. Corpul va produce o reactie similara, indiferent daca sunteti pe cale sa fiti atacat de un urs sau doar ca sunteti interogat de vecinul dvs. despre modul in care v-ati parcat masina.

Alarma : creierul tau primeste un mesaj ca esti expus unei potentiale amenintari.

Declansatorul creierului : Amigdala, partea creierului care se ocupa de luarea deciziilor si de raspunsurile emotionale, trimite un mesaj hipotalamusului, care este responsabil de productia de hormoni.

Eliberarea hormonilor : Adrenalina si cortizolul – doi hormoni de stres – sunt eliberati in sange. 

Reactia corpului : Cortizolul creste nivelul de zahar din sange, iar adrenalina face ca inima sa bata mai repede si sa pompeze mai mult sange in jurul corpului, astfel incat muschii sunt aprovizionati cu oxigen si alimente.

Esti pregatit sa lupti sau sa fugi.

Stresul acut versus stresul cronic

Corpurile noastre au fost concepute evolutiv pentru a face fata stresului pe termen scurt sau acut. Ai fugit de urs, dupa care rutina ta a revenit la normal. Omul de stiinta de la Universitatea Stanford, Firdaus Dhabhar, a fost primul care a recunoscut ca stresul acut va poate imbunatati sanatatea si functionarea sistemului imunitar.

Problema incepe atunci cand corpul tau este intr-o stare perpetua de stres, iar chimia corpului nu are timp sa revina la linia de baza. Oamenii se pot obisnui atat de mult sa fie expusi in mod constant la situatii stresante, incat se adapteaza mental la acestea.

Cu toate acestea, asta nu inseamna ca corpurile lor nu sunt afectate. Cand te confrunti zilnic cu frica, furie, anxietate si frustrare, iar acest lucru devine normal pentru tine, acumulezi in liniste efectele negative ale stresului. Multi oameni fac asta de ani de zile pana cand intr-o zi sanatatea lor mentala sau fizica ii da gres si fatada se destrama dramatic.

Stresul cronic si consecintele asupra sanatatii

Stresul constant pune corpul sub o cantitate enorma de tensiune. Aproape fiecare organ este afectat.

Creier : Daca factorul de stres nu dispare (termene limita constante, griji in familie, pericol fizic), creierul nu poate reveni la starea anterioara, relaxata. Puteti incepe sa suferiti de insomnie si dureri de cap sau sa deveniti iritabil. Sau, reactionati prin supraalimentare, care poate fi rezultatul dezechilibrelor hormonale. Ca urmare a expunerii continue la stres se pot dezvolta diferite stari mentale, inclusiv anxietatea, depresia si abuzul de substante.

Inima : Cand ritmul cardiac creste pe o perioada prelungita de timp, muschiul inimii devine obosit. Hipertensiunea arteriala este un factor de risc pentru multe afectiuni cardiovasculare, inclusiv atac de cord si accident vascular cerebral. Diabetul de tip 2 este, de asemenea, asociat cu un stil de viata stresant.

Tractul digestiv : Fluxul constant de hormoni iti supara intestinul si il face mai putin eficient in absorbtia alimentelor, ceea ce duce la cresterea in greutate. Multe tulburari digestive sunt cauzate sau se agraveaza atunci cand ne simtim excesiv de stresati.

Muschi : Plini cu adrenalina, muschii dvs. devin stransi si puteti incepe sa adoptati posturi corporale nenaturale. De multe ori purtam stres intr-o anumita parte a musculaturii noastre, ceea ce duce la dureri si dureri ale acelei parti. Durerile de gat si umar sunt foarte frecvente in randul persoanelor care se simt stresate. Stresul este, de asemenea, una dintre cele mai frecvente cauze ale zvacnirii buzelor si ale ochilor.

Sexualitatea si sistemul reproductiv: Stresul interfereaza cu hormonii sexuali ai barbatilor si femeilor. Nu este neobisnuit ca libidoul sa scada sau ca femeile sa inceapa sa aiba un ciclu menstrual neregulat.

Sistemul imunitar: Desi initial sistemul imunitar beneficiaza de o reactie de stres, acesta devine mai putin roz pe masura ce trece timpul si stresul continua. Prezenta cortizolului va compromite sistemul imunitar si va face mai susceptibil la diferite infectii si boli. Timpul de recuperare dupa boala devine, de asemenea, mai lung. O inflamatie de grad scazut incepe sa existe in organism, care poate duce la multe probleme de sanatate, inclusiv cancer.

Depresie: Un studiu din 2012 efectuat pe mai mult de 800 de femei a constatat ca episoadele depresive majore au fost asociate in mod semnificativ atat cu stresul cronic, cat si cu stresul acut. Acest studiu evidentiaza legatura dintre stresul cronic, impreuna cu evenimentele acute de viata si depresie.

Un studiu din 2017 a analizat unele dintre efectele majore ale stresului asupra sistemelor corpului uman. De exemplu: Stresul poate provoca modificari structurale ale creierului cu efecte pe termen lung asupra sistemului nervos, scaderea masei creierului, iar acest lucru poate afecta cunoasterea, memoria si invatarea.

Studiul mai mentioneaza ca efectul stresului asupra sistemului imunitar este acum o relatie sau asociere acceptata si poate duce la malignitate prin suprimarea sistemului imunitar. Stresul are, de asemenea, un efect asupra functiei sistemului cardiovascular, cum ar fi cresterea ritmului cardiac, ingustarea venelor si riscul crescut de tromboza si ischemie.

Studiul adauga ca stresul afecteaza sanatatea gastrointestinala, afectand apetitul, functia normala a tractului gastrointestinal, secretia de acid din stomac si inflamatia gastrointestinala. De asemenea, unele boli intestinale, cum ar fi IBD si IBS, au fost legate de stres. Stresul poate modifica si activitatea multor procese endocrine.

Stresul la diferiti oameni

Doi oameni pot avea perceptii diferite asupra aceleiasi situatii si pot reactiona in consecinta. A tine discursuri publice poate fi distractiv si stimulant pentru o persoana, dar extrem de infricosator pentru alta.

Pentru majoritatea oamenilor, atunci cand suntem stresati, creierul nostru nu ofera cea mai buna performanta. Prin urmare, puteti auzi si vedea oamenii spunand si fac tot felul de lucruri irationale si stupide atunci cand sufera de stres. O mica parte a creierului este de fapt inhibata, ducand la unele actiuni inexplicabile.

Cea mai buna strategie pentru a gestiona stresul

Primul pas si foarte important este sa nu ignori semnele timpurii de stres. Daca recunoasteti si stiti ca corpul dvs. este supus unui stres fizic sau emotional nenatural, veti putea face fata mai repede si mai bine.

Nu amanati relaxarea pana in weekend sau in urmatoarea vacanta. Cea mai buna strategie este sa faci fata stresului imediat cand se intampla si sa-ti readuci corpul in echilibru.

Tehnici de gestionare a stresului in moment

  1. Recunoasteti-va semnalele de stres. Ti se intepeneste gatul? Incep sa transpire palmele?
  2. Incercati sa vorbiti singur intr-un mod calm si logic pentru a injecta ceva mai multa pozitivitate in situatie. Spune lucruri precum „ Ma descurc cu asta” sau „ O sa ma calmez inainte de a reactiona. 
  3. Respira adanc de cateva ori. Observati-va respiratia si nu lasati-o sa devina superficiala si rapida. Acest lucru va va ajuta sa va activati sistemul nervos parasimpatic, care este responsabil pentru un mod de existenta mai rece.
  4. Daca poti, vorbeste cu cineva. A vorbi despre lucruri este o mare ameliorare a stresului.
  5. Stresul este contagios. Nu proiectati stresul asupra altora si nu preluati stresul altora. Exista doar cat poate face o persoana. Cand esti intr-o conversatie, vorbeste intr-o maniera blanda si calma, ceea ce te va afecta atat pe tine, cat si pe persoana cu care interactionezi.
(Visited 117 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut acest articol, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Adresa ta de email nu va fi publicată.