Deficitul de vitamina D: semne, cauze, test si tratament

  • 105
  •  
  •  
  •  

Cunoscuta drept „vitamina soarelui”, vitamina D este o vitamina solubila in grasimi. Acesta este implicat in multe procese si functii esentiale ale corpului.

Aceasta vitamina este produsa in organism cu ajutorul razelor ultraviolete din lumina soarelui. Vitamina D va afecteaza sanatatea in mai multe moduri, inclusiv cresterea sistemului imunitar, reducerea inflamatiei, promovarea cresterii celulare si sustinerea functiilor neuromusculare.

Vitamina D este cunoscuta in primul rand pentru sustinerea metabolismului calciului. Acesta joaca un rol crucial in absorbtia calciului din alimente si suplimente, ceea ce permite organismului sa mentina celulele oaselor sanatoase.

De asemenea, joaca un rol cheie in prevenirea si tratarea problemelor de sanatate, cum ar fi diabetul de tip 1 si tip 2, hipertensiunea, intoleranta la glucoza si scleroza multipla si alte boli autoimune.

Exista doua forme majore de vitamina D, si anume, vitamina D 2 sau ergocalciferol si vitamina D 3 sau colecalciferol.

Forma D 2 a vitaminei se obtine atunci cand mancam alimente fortificate, alimente vegetale si suplimente. Forma D 3 se gaseste in surse alimentare si este, de asemenea, fabricata intern de organism atunci cand pielea este expusa razelor ultraviolete B (UVB) ale soarelui.

Sinteza vitaminei D in organism este un proces complex. Incepe atunci cand pielea este expusa la lumina soarelui si absoarbe partea invizibila UVB a spectrului de lumina. Vitamina D este procesata de ficat si apoi de rinichi si transformata intr-o forma pe care corpul o poate folosi.

Vitamina D 3 este un „prohormon”, deoarece ajuta la cresterea nivelului altor hormoni „stare de bine” din creier, in special neurochimicele numite dopamina si serotonina.

Pe langa alimentele si suplimentele imbogatite, alimentele de origine animala, cum ar fi pestele gras, uleiul din ficat de cod, ouale si ficatul, sunt alimentate din abundenta cu acest nutrient vital. Aceste alimente pot ajuta la cresterea nivelului de vitamina D al corpului, in absenta unei expuneri adecvate la soare.

Cand nu obtineti suficienta lumina solara sau daca nu consumati alimente bogate in vitamina D, aveti un risc mai mare de a suferi de deficit de vitamina D. In plus, corpul dumneavoastra poate fi incapabil sa absoarba sau sa metabolizeze vitamina D obtinuta din alimente, lasandu-va la risc de deficit de vitamine.

Ce cauzeaza deficitul de vitamina D?

Urmatorii sunt unii dintre cei mai comuni factori care contribuie la dezvoltarea unui deficit de vitamina D:

Lipsa expunerii la soare

Corpul tau isi sintetizeaza propria vitamina D din colesterol, dar necesita expunerea pielii la lumina soarelui pentru ca procesul sa aiba loc cu succes.

Astfel, persoanele care nu petrec suficient timp la soare sunt susceptibile de a avea niveluri scazute de vitamina D in organism. Daca se intampla sa locuiti in latitudinile nordice, unde soarele este, de obicei, la un unghi scazut pentru cea mai mare parte a anului si zilele sunt mai scurte, veti avea foarte putin acces la lumina directa a soarelui.

In mod similar, daca petreceti putin sau deloc timp afara sau sunteti angajat la o slujba care va cere sa stati in interior, expunerea insuficienta la razele UVB ale soarelui va reduce capacitatea organismului de a produce vitamina D.

Locuirea in zone foarte poluate

Chiar daca soarele straluceste puternic in partea ta a lumii si te aventurezi des, particulele de carbon prezente intr-un mediu excesiv de poluat tind sa absoarba sau sa imprastie unele dintre razele soarelui si sa impiedice lumina soarelui sa ajunga la tine in toata intensitatea sa.

Protectie solara excesiva

Daca aveti obiceiul de a folosi cantitati abundente de protectie solara care blocheaza complet radiatiile ultraviolete de la soare sau purtati imbracaminte de protectie solara ori de cate ori iesiti, pielea dvs. nu va avea mijloacele necesare pentru a genera singura vitamina D.

Melanina

Culoarea pielii depinde de substanta pigmentara numita melanina, care concureaza cu o alta componenta a pielii care este responsabila pentru stimularea productiei de vitamina D. Ambele substante necesita raze UVB pentru a-si indeplini functiile respective.

Persoanele cu pielea inchisa la culoare care au melanina mai mare au nevoie in general de mai multa expunere la UVB decat persoanele cu pielea deschisa pentru a produce aceeasi cantitate de vitamina D.

Temperatura ambianta a pielii

Daca pielea dvs. este calda, cum ar fi in timpul verilor calde si insorite, va absorbi razele UVB ale soarelui mai usor decat pielea rece.

Boli renale sau hepatice

Sanatatea rinichilor si a ficatului are o influenta directa asupra metabolismului si absorbtiei vitaminei D in organism. Persoanele cu rinichi sau ficat afectat au, in general, dificultati in transformarea vitaminei D in forma sa bioactiva.

Probleme digestive

Vitamina D consumata ca parte a dietei dumneavoastra sau prin suplimentare este partial absorbita de intestinul subtire.

Factorii digestivi precum secretiile gastrice, pancreatice si biliare, precum si integritatea peretelui intestinal influenteaza absorbtia vitaminei D.

Anumite tulburari care va afecteaza sanatatea intestinului si digestia, cum ar fi boala celiaca, boala Crohn, pancreatita cronica si fibroza chistica pot provoca absorbtia inadecvata a vitaminei D.

Lipsa aportului de vitamina D prin dieta

Chiar daca organismul este mai mult decat capabil sa produca propria vitamina D ca raspuns la expunerea pielii la lumina soarelui, nutrientii pot fi suplimentati si prin dieta.

Persoanelor cu deficit de vitamina D li se recomanda, in general, sa manance mai multe alimente care sunt in mod natural bogate in vitamina D, cum ar fi oua, ficat de vita, stridii, creveti si pesti precum somonul, tonul, macroul si codul, precum si alimentele care sunt intarit cu vitamina.

Cresterea varstei

Capacitatea ta de a produce vitamina D eficient poate scadea odata cu inaintarea in varsta. Pielea persoanelor in varsta are un nivel mai scazut al substantei pe care lumina UVB o transforma in vitamina D.

In plus, rinichii dvs. devin mai putin eficienti la transformarea vitaminei D in forma sa activa, calcitriolul, pe masura ce imbatraniti.

Obezitatea

S-a constatat ca persoanele cu un indice de masa corporala mai mare de 30 au o biodisponibilitate scazuta a vitaminei D in organism.

Celulele adipoase tind sa extraga vitamina D din sange, interferand cu eliberarea acesteia in circulatie. Drept urmare, persoanele care au grasimi excesive si sunt supraponderale elibereaza mai putina vitamina D in circulatie, deschizand calea pentru un deficit de vitamina D. Lectura suplimentara Cum sa scapi de cea mai periculoasa grasime abdominala? Metode care reduc grasimea viscerala

Optiuni de tratament pentru deficit de vitamina D

Daca sunteti diagnosticat cu niveluri scazute de vitamina D, tratamentul standard pentru depasirea deficitului implica de obicei urmatoarele trei strategii:

  • Luati un supliment de vitamina D: medicul dumneavoastra va poate prescrie un supliment sau multivitamine pentru a suplini lipsa vitaminei D din corpul dumneavoastra. Desi exista optiuni disponibile fara prescriptie medicala, cel mai bine este sa va adresati medicului dumneavoastra inainte de a incepe un astfel de supliment. Medicul va stabili doza adecvata pentru cazul dvs. individual, luand in considerare toti factorii necesari.
  • Obtineti aceasta vitamina din surse dietetice: cresteti consumul de alimente care sunt in mod natural bogate in vitamina D, cum ar fi ulei de ficat de cod, ton, somon si macrou. Alte surse dietetice care contin cantitati relativ mai mici de vitamina D, dar care va pot ajuta sanatatea, cu toate acestea includ ficatul de vita, branza si galbenusurile de ou. In cele din urma, produsele lactate si anumite cereale sunt imbogatite cu vitamina D si pot contribui la satisfactia consumului zilnic recomandat de acest nutrient.
  • Iesiti la soare mai des: imbibarea la soare dimineata devreme timp de 10 pana la 15 minute fara protectie solara ajuta la cresterea nivelului de vitamina D in mod natural. In timp ce persoanele cu deficit de vitamina D sunt, in general, sfatuiti sa isi mareasca expunerea zilnica la lumina soarelui naturala, pot exista anumiti factori de risc demni de luat in considerare. Daca aveti, in general , o piele sensibila, sunteti predispus la arsuri solare, aveti antecedente de cancer de piele sau aveti un ten palid, expunerea excesiva la soare ar putea sa faca mai mult rau decat bine in cazul dvs. Pentru a evita orice complicatii neprevazute sau efecte secundare adverse, trebuie sa va consultati cu furnizorul dvs. de asistenta medicala cu privire la adecvarea acestei tactici de tratament pentru cazul dumneavoastra.

Cum sa-ti dai seama daca corpul are deficit de vitamina D

Daca aveti deficienta de vitamina D, este posibil ca organismul dvs. sa nu functioneze corect si este posibil sa prezentati urmatoarele semne si simptome.

1. Imunitate afectata

Cel mai important semn al scaderii vitaminei D este imunitatea slaba sau afectata, determinandu-va sa luati mai usor boli.

Vitamina D sustine functionarea corecta a celulelor T care construiesc imunitate pentru a va ajuta corpul sa lupte impotriva organismelor straine, invadatoare.

Un studiu din 2011 publicat in Journal of Investigative Medicine subliniaza ca vitamina D ajuta la modularea raspunsurilor imune innascute si adaptative, iar deficienta sa este asociata cu autoimunitate crescuta si susceptibilitate crescuta la infectii. [3]

2. Durerea oaselor

Vitamina D este importanta pentru functia osului, cartilajului si a muschilor. O cantitate inadecvata de vitamina D in organism poate provoca dureri musculare generale , crampe musculare si dureri cronice articulare. [4] [5]

Cand vitamina D este scazuta, calciul nu ajunge la sistemul osos, contribuind la durerile osoase.

De fapt, deficienta sa este asociata si cu boli precum scleroza multipla, artrita reumatoida, osteoartrita, sindromul oboselii cronice si fibromialgia. Toate aceste probleme de sanatate au un simptom comun – durerea articulara.

3. Oboseala si extenuare

Corpul tau are nevoie de vitamina D pentru energie. Daca sunteti in mod constant obosit fara niciun motiv aparent, poate fi intelept sa va verificati nivelul de vitamina D.

Un nivel scazut de vitamina D duce la acumularea de grasimi. Acest lucru, la randul sau, va scade rata metabolica si va face mai putin energic.

Un studiu din 2014 publicat in Jurnalul de Stiinte Medicale din America de Nord sugereaza ca, prin corectarea nivelului scazut de vitamina D, puteti reduce semnificativ severitatea simptomelor de oboseala. [6]

4. Modificari rapide ale dispozitiei

O deficienta a vitaminei solare poate duce, de asemenea, la schimbari bruste ale dispozitiei. Vitamina D ajuta la producerea de serotonina, hormonul creierului asociat cu cresterea dispozitiei si fericirea. Cresterea serotoninei poate ajuta, de asemenea, la diminuarea impactului stresului si la prevenirea sau tratarea depresiei usoare . [7]

Un deficit de vitamina D poate fi, de asemenea, legat de alte tulburari afective, cum ar fi tulburarea afectiva sezoniera (SAD), sindromul premenstrual si fibromialgia.

Studiile au constatat ca unii oameni sufera de depresie usoara in lunile de iarna, cunoscute sub numele de SAD, in principal din cauza lipsei expunerii la soare. [8]

5. Psoriazis

Deficitul de vitamina D poate contribui si la psoriazis, o afectiune autoimuna a pielii.

Potrivit Fundatiei Nationale pentru Psoriazis, expunerea adecvata la soare ajuta la incetinirea ritmului de crestere si de varsare a celulelor pielii. [9]

Un studiu din 2013 publicat in Dermato-Endocrinologie sugereaza ca autoimunitatea a fost asociata cu deficienta si rezistenta vitaminei D. [10]

Acest studiu pilot a concluzionat, de asemenea, ca terapia cu doze mari de vitamina D 3 ar putea fi eficienta si sigura pentru pacientii cu vitiligo si psoriazis.

Daca sunteti diagnosticat cu psoriazis, verificati nivelurile de vitamina D si adresati-va medicului dumneavoastra despre administrarea unei doze zilnice de ulei de ficat de cod fermentat.

6. Probleme digestive

Cand suferiti de o afectiune gastro-intestinala, este posibil ca organismul dvs. sa nu poata absorbi aceasta vitamina liposolubila. Acest lucru poate duce la un nivel scazut de vitamina D in organism.

Aceste afectiuni gastro-intestinale pot include sensibilitatea la gluten Crohn, celiaca si non-celiaca si boala inflamatorie intestinala.

Receptorii vitaminei D sunt prezenti pe celulele din tractul digestiv si sistemul imunitar, unde vitamina D se poate lega de acesti receptori si va poate ajuta corpul sa functioneze corect.

Un studiu publicat in 2011  a aratat o legatura intre vitamina D scazut si boli gastro – intestinale, precum boala inflamatorie a intestinului si colorectal cancer. [11]

7. Transpiratie excesiva

Un nivel scazut de vitamina D in organism provoaca, de asemenea , transpiratii excesive, in special pe cap. De asemenea, transpiratia excesiva la nou-nascuti din cauza iritabilitatii neuromusculare este un simptom timpuriu al deficitului de vitamina D. [12]

Transpiratia excesiva pe cap poate fi un simptom cheie al rahitismului, o forma de deficit de vitamina D 3 care afecteaza dezvoltarea osoasa la copii. [13]

Vitamina D regleaza concentratia de minerale si echilibrul fluidelor din corp, ceea ce ajuta la reglarea temperaturii corpului.

8. Hipertensiune arteriala

Daca aveti tensiune arteriala crescuta, cunoscuta si sub numele de hipertensiune arteriala, aceasta poate indica un nivel scazut de vitamina D in corpul dumneavoastra. Vitamina D suprima procesul enzimatic care poate constrange arterele si poate duce la hipertensiune arteriala.

In plus, vitamina D ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui in corp, ceea ce este esential pentru ca inima dvs. sa functioneze corect. Acest lucru ajuta la reducerea riscului de atacuri de cord, insuficienta cardiaca, accident vascular cerebral si alte probleme.

Un studiu din 2013 sugereaza ca 3 luni de suplimentare orala de vitamina D 3 pe o populatie neselectata de afro-americani au aratat o reducere semnificativa a presiunii sistolice. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetari in acest domeniu. [14]

9. Supraponderalitate sau obezitate

Daca sunteti obezi, exista sanse mari de a dezvolta deficit de vitamina D.

Un studiu din 2013 condus de Institutul de Sanatate al Copilului de la University College London sugereaza ca obezitatea duce la deficienta de vitamina D. [15]

Cercetatorii au descoperit ca o crestere cu 10% a indicelui de masa corporala (IMC) determina o scadere cu 4% a concentratiilor de vitamina D in organism.

In plus, masa musculara ridicata si scaderea grasimii corporale duc, de asemenea, la deficit de vitamina D.

Cat de multa vitamina D am nevoie pentru de depasi defictul de vitamina D

Organizatiile de sanatate din intreaga lume nu au un consens cu privire la aportul zilnic optim de vitamina D. Necesarul zilnic de vitamina D al unei persoane depinde de o serie de factori, cum ar fi:

  • Varsta
  • Tonul pielii
  • Climat
  • Expunerea la soare legata de vreme
  • Dieta
  • Greutate
  • Etnie
  • Nivelul de activitate
  • Sanatate metabolica

Prin urmare, este intotdeauna recomandabil sa va consultati medicul cu privire la obiectivele adecvate de aport de vitamina D pentru cazul dumneavoastra particular.

Conform Institutului de Medicina (IOM), nivelurile normale de sange ale vitaminei D se ridica la 20 nanograme pe mililitru (sau 50 nanomoli pe litru). Organizatia continua sa recomande 600 pana la 800 UI (unitati internationale) de vitamina D pe zi pentru cei cu expunere neglijabila la soare. [1]

Aportul dietetic recomandat in functie de varsta de vitamina D in unitatile internationale (UI) este dupa cum urmeaza:

  • Sugari cu varsta sub un an: 400 UI
  • Copii cu varsta cuprinsa intre 1 si 13 ani: 600 UI
  • Adolescenti cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani: 600 UI
  • Adulti cu varsta cuprinsa intre 19 si 70 de ani: 600 UI
  • Adulti cu varsta de cel putin 71 de ani: 800 UI
  • Femeile insarcinate si care alapteaza: 600 UI

In general, este sigur pentru sugarii cu varsta sub 9 ani sa ia pana la 1.000 UI pe zi, in timp ce limita superioara tolerabila pentru persoanele cu varsta de 9 ani sau peste este stabilita la 4.000 UI pe zi. Nu luati mai mult de 4000 UI fara sa va adresati medicului dumneavoastra de cat aveti nevoie. [2]

Cum se masoara nivelurile de vitamina D?

Testul standard pentru masurarea nivelului de vitamina D al organismului este testul de sange cu 25-hidroxi vitamina D. Intervalul normal pentru persoanele sanatoase este de 20 nanograme / mililitru (ng / ml) pana la 50 ng / ml. Daca se constata ca nivelul dumneavoastra este sub 12 ng / ml, acest lucru ar sugera ca organismul dumneavoastra are un deficit de vitamina D. [2]

(Visited 1.104 times, 1 visits today)
  • 105
  •  
  •  
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *