De ce ar trebui sa bei ceai verde in fiecare zi

  • 257
  • 3
  •  
  •  

Ceaiul este una dintre cele mai populare bauturi in randul oamenilor din cele mai vechi timpuri pana in zilele noastre, care se consuma in intreaga lume. Sursa de ceai verde provine din planta Camellia sinensis. Prin consumul de ceai verde au fost observate diverse beneficii pozitive asupra sanatatii umane.

Primul ceai verde a fost exportat din India in Japonia in secolul al XVII-lea. Se estimeaza ca aproximativ 2,5 milioane de tone de frunze de ceai sunt produse in fiecare an in intreaga lume, cu 20% produse sub forma de ceai verde, care este consumat in principal in Asia, anumite parti din Africa de Nord, Statele Unite si Europa.

Pentru a produce ceai verde, frunzele proaspat recoltate sunt aburite imediat pentru a preveni fermentarea, obtinand un produs uscat si stabil. Procesul de abur distruge enzimele responsabile de descompunerea pigmentilor de culoare din frunze si permite ceaiului sa-si mentina culoarea verde in timpul proceselor de rulare si uscare ulterioare.

Aceste procese pastreaza polifenoli naturali (micronutrienti naturali in plante) in ceea ce priveste proprietatile care promoveaza sanatatea. Cand ceaiul verde este fermentat, se poate produce ceai Oolong si apoi negru.

Compozitia ceaiul verde

 Compozitia chimica a ceaiului verde este formata din proteine ​​(15% – 20% greutate uscata), carbohidrati (5-7% greutate uscata) minerale si oligoelemente (5% greutate uscata) si urme de lipide . Frunzele proaspete contin aproximativ 3% pana la 4% de alcaloizi cunoscuti sub numele de metilxantine (clasa de medicament care este derivata din xantina bazei purine). In plus, exista acizi fenolici si un aminoacid, cum ar fi teanina prezenta.

Ceaiul verde contine polifenoli, care includ flavanoli, flavandioli, flavonoide si acizi fenolici, care reprezinta 30% din greutatea uscata.  Majoritatea polifenolilor de ceai verde (GTP) sunt flavonoli, cunoscuti in mod obisnuit sub numele de catechine.  Exista patru tipuri de catechine care se gasesc in principal in ceaiul verde si anume epicatechin, epigalocatechin, epicatechin-3-galat si EGCG. Cantitatea de catechine variaza, de asemenea, in frunzele de ceai originale datorita diferentelor de varietate, origine si conditii de crestere.

Cateva studii au dovedit ca aceste catechine au un imens potential de eliminare a inflamatiei cronice si chiar a efectelor secundare toxice ale cancerigenilor cunoscuti. EGCG prezent in ceaiul verde este cunoscut ca actioneaza cu succes impotriva unui numar de agenti inflamatori si cauzatori de cancer. Studiile recente dezvaluie acum ca extractul de ceai verde poate fi utilizat eficient pentru a reduce inflamatia cronica si, de asemenea, reduce riscul de cancer, in special in regiunea cervicala.

Prepararea ceaiului verde proaspat nu poate extrage catechinele din frunze si, prin urmare, concentratia difera de valorile absolute determinate prin extragerea completa a frunzelor.   Produsele derivate din ceaiul verde sunt in principal extracte de ceai verde sub forma lichida sau sub forma de pulbere.

De ce ar trebui sa bei ceai verde in fiecare zi

Exista numeroase avantaje pentru sanatate ale ceaiului verde si poate fi considerata cea mai sanatoasa bautura, printre altele.  Ceaiul verde este bogat in antioxidanti si nutrienti , care pot juca un rol vital pentru a mentine organismul sanatos si anume imbunatatirea functiei creierului, pierderea de grasime, scaderea riscului de cancer, reducerea factorului de risc cardiac prin reducerea tensiunii arteriale si multe altele.

Bogat in compusi bioactivi

Ceaiul verde contine cantitati mari de nutrienti importanti si anume polifenoli, care au beneficii in reducerea inflamatiei si ajuta la combaterea cancerului. Ceaiul verde contine aproximativ 30% din polifenoli, incluzand cantitati mari de catechina numita EGCG.

Catechinele sunt antioxidanti naturali care ajuta la prevenirea afectarii celulelor.  Catechinele pot reduce formarea radicalilor liberi in organism, protejand celulele si moleculele de deteriorare. EGCG (Epigallocatechin Gallate), care este unul dintre cei mai puternici compusi din ceaiul verde, care este util in tratarea diverselor boli si are proprietati medicinale puternice.

Imbunatateste functia creierului

Un ingredient activ in verde este cofeina, care este un stimulent cunoscut . Nu se gaseste in cantitati mari, dar este suficient pentru a produce un raspuns fara a provoca niciun efect secundar in comparatie cu alte bauturi, cum ar fi cafeaua sau alte bauturi cofeinizate.  Cofeina blocheaza un neurotransmitator inhibitor numit Adenozina in creier, ceea ce creste arderea neuronilor si concentratia de neurotransmitatori precum dopamina si norepinefrina. 

Datorita acestei proprietati, creierul este capabil sa functioneze mai bine cu dispozitie imbunatatita, vigilenta, timp de reactie si memorie. O alta componenta a ceaiului verde este aminoacidul numit L-teanina, care este capabil sa treaca de bariera sange-creier. L-teanina are capacitatea de a creste activitatea neurotransmitatorului inhibitor numit GABA, care poate ajuta la tratarea anxietatii.

Combinatia de L-teanina si cofeina are capacitatea de a imbunatati functia creierului. Poate da un efect linistitor creierului fara a provoca somnolenta. De obicei, oamenii au energie stabila si tind sa fie mai productivi dupa consumul de ceai verde.

Ajuta la arderea grasimilor

Procesele de transformare a alimentelor si a lichidului in energie utilizabila sunt cunoscute sub numele de metabolism. Ceaiul verde contine cafeina si flavonoli numiti catechin, care este un antioxidant. Ambii compusi pot accelera metabolismul. Catechinul are capacitatea de a descompune excesul de grasime, care la randul sau ajuta la slabit .

Cofeina prezenta in ceaiul verde are capacitatea de a mobiliza acizii grasi din tesuturile grase, care sunt apoi disponibili pentru a fi folositi ca energie.

Actioneaza ca un antioxidant

Un ingredient din ceaiul verde numit ca flavonoli este un antioxidant. Antioxidantul curata radicalii liberi din organism care contribuie la descompunerea organelor sau a tesuturilor, inflamatie, degenerare si ajuta la reducerea efectelor imbatranirii.

Antioxidantul poate fi de asemenea de ajutor pentru protejarea impotriva leziunilor hepatice si a vindecarii ulcerelor.  L-teanina prezenta in ceaiul verde este un puternic antioxidant, care este unul dintre cei mai puternici nutrienti care ajuta la scutul impotriva majoritatii bolilor cronice si degenerative, inclusiv cancerul.

Deoarece antioxidantii pastreaza radicalii liberi de corp si sistemele sale, acesta poate fi, de asemenea, unul dintre modurile de a limita cresterea celulelor canceroase si de a prolifera. L-teanina poate viza in special celulele canceroase care inhiba cresterea celulelor canceroase si poate ajuta la combaterea cancerului precum cancerul pulmonar, cancerul de san, cancerul de prostata si cancerul colorectal.

Protejeaza creierul la batranete

Dupa cum stim ca ceaiul verde poate imbunatati functia creierului pe termen scurt, este de asemenea dovedit ca ne poate proteja creierul la batranete.  Boala Alzheimer este cea mai frecventa boala neurodegenerativa la om si o cauza principala a dementei.  Boala Parkinson este a doua cea mai frecventa boala neurodegenerativa si implica moartea neuronilor producatori de dopamina in creier.

Compusii catechinilor din ceaiul verde au diverse efecte de protectie asupra neuronilor, ceea ce reduce potential riscul bolii Alzheimer si al bolii Parkinson.

Scade riscul de diabet zaharat tip 2

Diabetul de tip 2 afecteaza aproximativ 400 de milioane de oameni in intreaga lume. Ea implica un nivel ridicat al glicemiei datorita rezistentei la insulina sau a incapacitatii de a produce insulina. Ceaiul verde poate fi foarte benefic in reglarea insulinei si reduce nivelul glicemiei.  Studiile au aratat ca persoanele care beau ceai verde aveau un risc cu 42% mai mic de a dezvolta diabet de tip 2.

Reduce factorii de risc cardiovascular

Factorii de risc cardiovascular includ boala coronarianahipertensiunea arteriala, stop cardiacinsuficienta cardiaca congestivaaritmie, boala arterei periferice (starea circulatorie in care vasele de sange inguste reduc fluxul de sange la membre), accident vascular cerebral (deteriorarea creierului prin intreruperea alimentarii cu sange).

Unele dintre componentele care afecteaza factorii de risc cardiovascular includ colesterolul total, colesterolul LDL si trigliceridele. Ceaiul verde S ince are un efect antioxidant, creste capacitatea antioxidanta a sangelui, care protejeaza particulele LDL de oxidare si scade colesterolul total si LDL, ceea ce la randul sau reduce riscul bolilor de inima.

Promoveaza sistemul imunitar

Datorita efectelor antioxidante ale ceaiului verde, poate ajuta la imbunatatirea imunitatii. Aceasta proprietate poate fi de ajutor persoanelor care sufera de probleme legate de imunitate, cum ar fi artrita reumatoida si sa mentina sistemul imunitar puternic impotriva racelii si gripei comune.

Actioneaza ca antifungic

Catechinele prezente in ceaiul verde ajuta la lupta impotriva Candida albicans ( drojdie patogena oportunista)   O combinatie de catechine si doze mai mici de antimicotice (compusi care inhiba cresterea ciupercilor) ajuta la evitarea efectelor secundare ale antimicotice.

Ajuta la absorbtia mineralelor

Flavonoidul, respectiv catechinele ajuta la absorbtia mineralelor importante.  Catechinele cu ceai verde au potentialul de a afecta absorbtia si metabolismul ionilor, deoarece flavonoidele interactioneaza cu o varietate de ioni metalici. Fierul este unul dintre mineralele importante solicitate de corpul uman, iar catechinele ajuta la absorbtia fierului, ceea ce poate ajuta la tratarea anemiei cu deficit de fier.

Reduce anxietatea si stresul

Anxietatea poate fi definita ca o stare de retinere, incertitudine si frica care rezulta din anticiparea unui eveniment sau situatie realista sau fantezizata, care afecteaza functionarea fizica si psihologica.

Exista multe tipuri de tulburari de anxietate, inclusiv tulburare de anxietate generalizata (GAD), tulburare de anxietate sociala (SAD), tulburare obsesiv-compulsiva (TOC), tulburare de stres posttraumatic (PTSD) si fobii. Anxietatea, la randul sau, duce la stres, inclusiv stres mental si fizic.

L-teanina prezenta in ceaiul verde are o asemanare stransa cu substanta chimica a semnalului creierului numita glutamat. L-teanina produce efectul opus in creier, in timp ce glutamatul este cel mai important neurotransmitator excitant al creierului.

L-teanina se leaga de aceiasi receptori ai celulelor creierului si ii blocheaza.  Aceasta actiune produce efecte  inhibitoare  asupra hiperactivitatii creierului si are un efect calmant, relaxant, in care anxietatea minimizeaza. Pe langa blocarea stimulilor excitatori la receptorii glutamatului din creier, L-teanina stimuleaza, de asemenea, producerea de neurotransmitator inhibitor, relaxant, care se adauga efectului calmant, anti-anxietate. 

Spre deosebire de alte medicamente anti-anxietate, care produc somnolenta, L-teanina produce efectele sale anti-anxietate, fara a produce somnolenta sau a deteriora comportamentul motor.

L-teanina previne cresterea brusca a tensiunii arteriale pe  care oamenii o experimenteaza sub stres. Mentinerea tensiunii arteriale normale este esentiala, deoarece multe persoane au valori normale ale tensiunii arteriale in repaus si pot avea un nivel periculos de mare atunci cand sunt supuse unor situatii stresante. Aceasta crestere brusca a tensiunii arteriale poate duce la daune arteriale masive.

L-teanina influenteaza expresia genelor din zonele creierului responsabile de frica si agresivitate si de memorie, contribuind la echilibrarea raspunsurilor comportamentale la stres si pot imbunatati conditii precum tulburari de dispozitie, tulburare de stres posttraumatic (PTSD) si dependenta de substante.

Tipuri de ceai verde

  • Sencha: Este cea mai frecvent bauta si cunoscuta varietate de ceai verde. Se prepara conform celor mai frecvente metode de prelucrare, prin care frunzele sunt aburite si rulate pentru a produce ceai brut.
  • Fukamushi Sencha: ceaiul verde care a fost aburit de aproximativ doua ori cat Sencha obisnuit este numit fie Fukamushi Sencha, fie Fukamushi Ryokucha. Deoarece frunzele au fost aburite mult timp, acestea devin mai fine, iar ceaiul facut din aceste frunze are un continut ridicat de frunze. O caracteristica unica a Fukamushi Sencha este ca multe componente active ale ceaiului pot fi absorbite in organism, chiar daca nu se dizolva in apa.
  • Gyokuro: tufisurile de ceai Gyokuro sunt acoperite cu carpa sau paravan (cultura acoperita) cu aproximativ 20 de zile inainte de cules. Limitand cantitatea de lumina care ajunge la noile lastari in timp ce acestea cresc, generarea catechinelor din aminoacizi (teanina) este suprimata, rezultand astringenta mai mica si o aroma bogata.
  • Kabusecha: Cu aproximativ o saptamana inainte de cules, tufisurile Kabusecha au plasat stuf sau panza asezata peste ele pentru a bloca cea mai mare lumina solara. Acest lucru permite ca lastarii noi sa creasca fara lumina soarelui, oferind ceaiului o culoare verde mai inchisa, aroma cu corp complet si astringenta mai mica decat Sencha.
  • Matcha: Tencha care este lapidata imediat inainte de expediere se numeste Matcha. O caracteristica unica a Matcha este ca este consumat complet.
  • Tencha: Acest ceai este folosit in principal ca ingredient pentru Matcha. Tencha este cultivat in conformitate cu metoda de cultura acoperita prin care tufisurile de ceai au ecran de stuf sau o carpa asezata peste ele pentru a bloca cea mai mare lumina solara. Dupa aburire, frunzele sunt uscate fara a fi rulate. Dupa indepartarea tulpinilor si venelor frunzelor, foile de frunze de ceai devin Tencha.
  • Genmaicha: isi deriva numele de la cuvantul japonez orez brun, care este orez care pastreaza inca acoperirea de tarate a bobului de orez. Orezul brun imbibat si aburit este prajit si poprit si este amestecat cu Sencha sau alte ceaiuri in proportie de aproximativ 50:50. Se poate bucura de combinatia dintre gustul orezului brun prajit si aroma racoritoare a Sencha.
  • Hojicha: Hojicha este obtinut prin prajirea Sencha sau alte tipuri de ceai verde, ceea ce ii confera o aroma de prajit distincta. Frunzele de ceai se prajesc intr-o tigaie la prajit la o temperatura de aproximativ 200 grade C si apoi se racesc imediat.
  • Shincha: Shincha este noul ceai sau prima cules din sezon. Culesul incepe in regiunile temperate si se deplaseaza treptat spre nord. Shincha si Ichibancha sunt in esenta acelasi ceai, diferenta fiind doar in nume. Caracteristica cheie a Shincha este mirosul sau revigorant si revigorant al frunzelor noi. O alta caracteristica a Shincha este continutul sau redus de catechina si cofeina, ceea ce il face mai putin amar si astringent in comparatie cu Nibancha sau Sanbancha.
  • Ichibancha, Nibancha, Sanbancha: Ichibancha este prima culegere de noi lastari de frunze din an. Dupa aceea, ceaiul se numeste Nibancha si Sanbancha in functie de ordinea in care este ales. Ichibancha este uneori numit Shincha

Ceaiul verde este bogat in nutrienti si antioxidanti, ceea ce il face sa fie bautura ideala pentru o viata sanatoasa. Ceaiul verde nu este daunator si a fost folosit de secole. Ceauiul verde poate fi un accesoriu util pentru o dieta sanatoasa si regim de exercitii pentru pierderea in greutate si starea generala de sanatate . Se poate concluziona ca atunci cand este consumat cu moderatie, ceaiul verde este sigur pentru majoritatea oamenilor.

Resurse

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2855614/ 
  2. https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea#section9 
  3. https://www.webmd.com/food-recipes/features/health-benefits-of-green-tea#1
  4. https://www.health.harvard.edu/heart-health/brewing-evidence-for-teas-heart-benefits
(Visited 548 times, 1 visits today)
  • 257
  • 3
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *