Acasă Nutritie Ai stiut ca vinetele sunt de fapt fructe? Beneficii pentru sanatate si...

Ai stiut ca vinetele sunt de fapt fructe? Beneficii pentru sanatate si informatii nutritionale (carbohidrati, calorii, proteine, fibre, vitamine)

30
0

Vinetele (numite si vinete) sunt recunoscute instantaneu pentru forma sa lunga, pielea mov comestibila si textura spongioasa. Puteti gasi, de asemenea, diferite varietati de vinete, unele avand coaja neagra, verde sau alba. Desi din punct de vedere tehnic este un fruct, vinetele se consuma ca leguma si sunt folosite in bucataria asiatica, mediteraneana si din Orientul Mijlociu.

Vinetele apartin familiei solaanelor (Solanaceae) si sunt inrudite cu rosiile si cartofii. Numele vinete vine de la o varietate de fructe care arata similar cu un ou alb de gaina, dand nastere celuilalt nume de „oua de gradina”. Puteti gasi, de asemenea, diferite varietati de vinete, unele avand coaja neagra, verde sau alba.

Vinetele nu sunt foarte gustoase crude si au un gust mai bun atunci cand sunt prajite la gratar, prajite, coapte sau prajite. Vinetele este o leguma cu gust bland, iar pulpa sa spongioasa si absorbanta absoarbe arome si uleiuri in timpul gatirii.

Daca consumati vinete pentru numeroasele sale beneficii pentru sanatate, atunci ar trebui sa le mancati intotdeauna cu pielea. Coaja de vinete este o sursa bogata de antioxidanti si alti nutrienti benefici. Semintele de vinete sunt, de asemenea, comestibile si au beneficii excelente pentru sanatate.

In acest articol, veti afla despre beneficiile nutritionale ale vinetelor. Vei afla, de asemenea, de ce a consuma mai multe vinete este foarte bine pentru tine.

Valoarea nutritiva a vinetelor

Vinetele este o leguma bogata in nutrienti, saraca in calorii si bogata in antioxidanti. Vinetele este o leguma crab scazuta si are cote scazute pe graficul indicelui glicemic. Are niveluri minime de sodiu (7 mg intr-o vineta intreaga).

Desi valoarea nutritiva a vinetei nu este la fel de impresionanta ca si alte legume, exista unele fitochimice unice ( substante chimice naturale din plante) in vinete.

Potrivit unor studii, gatirea la abur, fierbere sau coacere este cea mai buna modalitate de a pregati vinetele pentru a-si pastra majoritatea antioxidantilor. ( 19 ) Cand pregatiti vinetele, ar trebui sa evitati prajirea, deoarece vinetele au tendinta de a absorbi mult ulei, ceea ce va creste continutul de calorii si grasimi din mancare.

Deoarece vinetele sunt aproape 90% apa si pentru ca se consuma in mare parte gatite, valorile nutritionale din acest articol sunt pentru vinetele gatite.

Calorii vinete

Vinetele sunt o leguma cu continut scazut de calorii pe care o puteti manca ca parte a unei diete sanatoase. Potrivit Departamentului de Agricultura al Statelor Unite (USDA), 100 g de vinete gatite contin doar 35 de calorii. ( 1 )

Prajirea, gratarul sau coacerea vinetelor vor avea aproximativ acelasi numar de calorii, cu exceptia cazului in care, desigur, stropiti feliile de vinete cu ulei de masline.

De exemplu, cercetatorii de la Harvard TH Chan spun ca un fel de mancare sanatoasa cu vinete la gratar care contine ¼ de vinete mare, ½ rosie, niste parmezan si ulei de masline contine doar aproximativ 90 de calorii. ( 2 )

Cand pregatiti felii de vinete pe gratar, unele retete recomanda sa sarati pulpa pentru a elimina excesul de apa din vinete. Ar trebui sa clatiti sarea dupa 20 de minute, sa stropiti cu putin ulei de masline si apoi sa puneti sub gratar pentru a crea felii de vinete fierte.

Beneficiile folosirii uleiului de masline la prajirea sau coacerea vinetelor sunt ca este o grasime sanatoasa cu multe proprietati antiinflamatorii.

Carbohidrati in vinete

Vinetele sunt o leguma cu continut scazut de carbohidrati, care poate fi savurata de multe persoane care sufera de diabet sau care doresc sa slabeasca.

O cana de cuburi de vinete fierte contine 8,6 g de carbohidrati si are o incarcatura glicemica scazuta de 2. Sarcina glicemica scazuta a vinetei se datoreaza faptului ca 25% din continutul sau de carbohidrati este fibre. Fibrele ajuta la incetinirea procesului de digestie si ofera o sursa stabila de energie pentru organism. ( 1 )

Numarul net de carbohidrati din 100 g de vinete gatite este de doar 5,6 g.

Vinetele sunt o sursa buna de fibre

Studiile au aratat ca vinetele sunt bune pentru pierderea in greutate si pentru o digestie sanatoasa, deoarece sunt bogate in fibre si sarace in grasimi.

O portie de 100 de grame de vinete fierte la abur, la gratar sau prajite contine 2,5 grame de fibre. Aceasta reprezinta 10% din aportul zilnic recomandat de fibre (RDI). ( 1 )

Proteine ​​in vinete

Vinetele contin o cantitate mica de proteine ​​cu putin sub un gram intr-o cana de vinete fierte (100 g). Daca sunteti vegan sau vegetarian, puteti incerca aceste surse de proteine ​​pe baza de plante .

Vitamine si minerale din vinete

Vinetele contin cantitati modeste de vitamine A, C si E, precum si vitamine din grupa B. Cea mai bogata vitamina din vinete este vitamina K, fiecare portie de 100 g continand aproape 3 mcg de vitamina K (4% EDI).

Veti obtine, de asemenea, niste micronutrienti in vinete, cum ar fi magneziu, potasiu, fier, calciu, mangan si cupru.

Antioxidantii din vinete

Multe dintre beneficiile pentru sanatate ale vinetelor provin din nivelurile ridicate de antioxidanti gasite in piele.

Continutul bogat de antioxidanti al vinetelor se datoreaza in principal compusilor numiti antociani. Acestea confera pielii vinetei culoarea neagra sau violeta distinctiva. Studiile au descoperit ca antocianinele din pielea vinetelor sunt bune pentru capacitatea lor antioxidanta puternica. ( 3 )

Un tip de antioxidant unic din coaja de vinete este nasunina. Studiile au aratat ca nasunina din vinete are o activitate puternica de captare a radicalilor liberi care poate ajuta la protejarea organismului impotriva stresului oxidativ. ( 4 )

Cum afecteaza gatitul nutrientii din vinete

Vinetele sunt una dintre putinele legume care are un gust mai bun atunci cand sunt gatite decat consumate crude. Dar gatitul afecteaza valoarea nutritiva a vinetelor?

Studiile au aratat ca unele metode de gatit pot spori valoarea nutritiva a vinetelor. De exemplu, prajirea vinetelor la gratar creste numarul de antioxidanti precum nasunina. Cu toate acestea, gratarul sau coacerea ar putea reduce nivelul de vitamine esentiale, cum ar fi vitamina C, A si beta-carotenul. ( 5 , 6 )

Beneficiile pentru sanatate ale vinetelor

Sa vedem mai in detaliu de ce vinetele sunt bune pentru tine si cum sa le folosesti in dieta ta.

Vinetele este un aliment sanatos pentru inima

Unul dintre motivele pentru a manca vinete gatite cu coaja este ca sunt pline de antioxidanti sanatosi pentru inima.

Cercetatorii au descoperit ca compusii din coaja vinetelor ajuta la protejarea sanatatii cardiovasculare. De asemenea, prajirea vinetelor a ajutat la cresterea nivelului de antioxidanti pentru a le face un aliment functional pentru o inima sanatoasa. ( 7 )

Un studiu din 2019 a constatat ca pielea de vinete contine compusi cardioprotectori care au un efect pozitiv asupra tensiunii arteriale. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca vinetele are potential utilizare ca aliment pentru a ajuta la controlul hipertensiunii arteriale. ( 8 )

Studii similare au aratat ca vinetele contin compusi care pot ajuta la scaderea tensiunii arteriale la persoanele cu diabet de tip 2. ( 9 )

Vinetele contin, de asemenea, nutrienti care pot ajuta la scaderea nivelului de colesterol. Un studiu care a implicat subiecti animale a constatat ca sucul de vinete a ajutat la scaderea nivelului de colesterol LDL (sau „rau”). ( 10 )

Vanata este doar unul dintre numeroasele alimente pe care le puteti adauga la o dieta cardiaca pentru a va ajuta sa va reduceti riscul de boli de inima.

Vanata este un aliment prietenos cu diabetul

Deoarece vinetele sunt un aliment cu continut scazut de carbohidrati si bogat in fibre, este un aliment bun de consumat daca aveti diabet. Cu toate acestea, exista o serie de alte motive pentru care vinetele sunt bune pentru diabet.

In primul rand, vinetele este o leguma fara amidon si cu un indice glicemic scazut – doi factori importanti pentru alimentele prietenoase pentru diabetici.

Oamenii de stiinta au descoperit ca consumul de alimente bogate in polifenoli, cum ar fi vinetele, poate ajuta la scaderea zaharului din sange. Pigmentii intunecati din pielea vinetelor pot ajuta la cresterea secretiei de insulina si la inhibarea absorbtiei zaharului din sange. ( 11 )

Un studiu deja mentionat in acest articol a constatat ca antioxidantii din vinete pot ajuta la scaderea nivelului de glucoza din sange. ( 9 )

Vinetele promoveaza o digestie buna

Continutul ridicat de fibre de vinete inseamna ca consumul de felii de vinete coapte sau prajite este bun pentru sanatatea ta digestiva.

O portie de o ceasca de vinete gatite contine 10% din necesarul zilnic de fibre. Potrivit Clinicii Mayo, barbatii au nevoie de intre 30 si 38 de grame de fibre pe zi, iar femeile au nevoie de 21 pana la 25 de grame. ( 12 )

Un alt motiv pentru care se foloseste vinetele ca ingredient sanatos in mese este continutul ridicat de apa. Cercetatorii de la Harvard Medical School spun ca hidratarea si fibrele sunt esentiale pentru a mentine miscarile intestinale regulate si pentru a preveni scaunele dure si noduloase. ( 13 )

Vinetele sunt bune pentru a pierde in greutate ca parte a unei diete sanatoase

Vinetele cu continut scazut de calorii si bogate in fibre pot fi adaugate la dieta dumneavoastra de slabire pentru a va hrani corpul si a va face sa va simtiti mai plin pentru mai mult timp.

O cana de vinete gatite contine doar 35 de calorii si este un adaos gustos cu continut scazut de grasimi pentru dieta ta. Continutul ridicat de fibre de vinete ajuta la cresterea satietatii, ceea ce va ajuta sa mancati mai putin si sa gustati mai rar.

Multe diete de slabire recomanda, de asemenea, folosirea vinetelor in locul altor ingrediente care au mai multe calorii.

Vanata poate ajuta la functionarea ficatului

Fructele si legumele bogate in antioxidanti, cum ar fi pielea de la vinete, sunt bune pentru a va mentine ficatul sanatos.

Un studiu care a implicat sobolani a constatat ca acizii fenolici si flavonoidele din vinete au ajutat la reducerea inflamatiei. Extractele de vinete au imbunatatit functia ficatului si rinichilor si au redus nivelul de grasimi din sange. ( 14 )

Pentru a va mentine ficatul sa functioneze asa cum ar trebui, ar trebui sa va asigurati si sa evitati obiceiurile care dauneaza ficatului . De asemenea, cresterea consumului alimentelor favorabile pentru ficat in dieta ta poate ajuta la prevenirea deteriorarii acestui organ vital.

Vinetele au proprietati anticancerigene

Pielea vinetelor contine antioxidanti importanti care pot ajuta la prevenirea cancerului.

Institutul National al Cancerului raporteaza ca este important sa mananci multe fructe si legume pentru a hrani si a proteja organismul. Antioxidantii din alimente sanatoase ajuta la neutralizarea radicalilor liberi care ar putea avea un rol in prevenirea cancerului. ( 15 )

Studiile de laborator au descoperit ca extractele din coaja de vinete au un potential utilizare pentru a ajuta la uciderea celulelor canceroase. ( 16 )

Un compus anticancer numit solasodina este prezent si in vinete si poate ajuta la prevenirea raspandirii tumorilor cancerului pulmonar. ( 17 )

Alte studii au descoperit ca antocianinele din fructe si legume de culoare inchisa, cum ar fi vinetele, pot ajuta la prevenirea raspandirii diferitelor tipuri de cancer. ( 18 )

Desigur, este bine de retinut ca efectul anticancer al vinetelor a fost demonstrat doar in laborator, nu si asupra oamenilor. Cu toate acestea, majoritatea medicilor sunt de acord ca o dieta cu multe fructe si legume poate ajuta la prevenirea dezvoltarii cancerului.

Cum sa gatesti vinete pentru beneficiile sale pentru sanatate

Vinetele sunt o leguma foarte versatila care poate fi consumata cu usurinta ca garnitura sau adaugata la tocane, curry sau alte feluri de mancare.

Multe persoane recomanda sa tai sau sa feliezi vinetele si apoi sa stropesti putina sare peste pulpa si sa le lasi aproximativ 20-30 de minute. Acest lucru ajuta la atragerea umiditatii si a unor compusi amari din vinete, astfel incat acestea sa se gateasca mai bine.

Puteti apoi sa prajiti vinete pe gratar, sa coaceti, sa sotiti sau sa prajiti. Amintiti-va intotdeauna sa lasati pielea comestibila pe carne, deoarece aceasta contine multe substante fitochimice sanatoase. Semintele de vinete sunt, de asemenea, comestibile si nu trebuie indepartate inainte de gatit.

Potrivit unor studii, gatirea la abur este cea mai buna modalitate de a pregati vinetele pentru a preveni pierderea antioxidantilor sai. Cu toate acestea, vinetele coapte si fierte contin inca un numar semnificativ de compusi antioxidanti. ( 19 ) Evitati prajirea, deoarece vinetele tind sa absoarba mult ulei, desi sararea si extragerea apei in prealabil reduce oarecum absorbtia uleiului.

Precautii si efecte secundare ale consumului de prea multe vinete

Nu exista rapoarte privind efectele adverse ale consumului de vinete in cantitati rezonabile de alimente. Cu toate acestea, una dintre masurile de precautie atunci cand consumati multe vinete este continutul de oxalat. Cand aceasta substanta devine prea concentrata in organism, se poate cristaliza si creste riscul de aparitie a pietrelor la rinichi si a inflamatiei articulatiilor la unele persoane.

Daca esti ingrijorat de continutul de oxalat, atunci fierberea vinetelor poate reduce nivelul de oxalat cu pana la 87%. ( 20 )

Potrivit cercetatorilor in alergie, unii oameni prezinta reactii alergice atunci cand mananca vinete. ( 21 )

Visited 368 times, 1 visit(s) today

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.